Vuosi koronaa: Data kertoo miten Suomi vietti koronavuotta

Hamstrasitko toukokuussa hiivaa? Maalaisitko mökin kesäkuussa? Ostitko maaliskuussa kotikuntoiluvälineitä? Sitten olet viettänyt koronavuotta kuten sadat tuhannet muut suomalaiset. K-ryhmän myyntidata paljastaa, miten poikkeusvuotta vietettiin.

K-ryhmä lehdistötiedote 11.3.2021

Maaliskuun 12. päivänä tulee täyteen tasan vuosi siitä, kun päivittäistavarakaupasta hamstrattiin koronaan liittyen vessapaperia, pastaa ja säilykkeitä. Vuosi koronaa on muuttanut monia asioita, osa asioista jää myös varmasti pysyviksi.

“Ruokakaupoissa näemme esimerkiksi seuraavia pysyvämpiä muutoksia: etätyö on tullut jäädäkseen ja lounasta syödään yhä useammin kotona. Ruoka myös valmistetaan yhä useammin alusta asti itse. Melkoisen epävarman vuoden jälkeen omavaraisuuden ja huoltovarmuuden merkitys on noussut ihan uudelle tasolle ja suomalaisen tuotannon ja lähiruoan arvostus on kasvanut. Pysyväksi jäänee myös omasta terveydestä huolehtiminen tarkemmin”, listaa K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

K-ryhmä jäsensi myyntidatansa avulla tyypillisen koronavuoden:

Kevät: Suomi poikkeustilassa: ruokakauppojen ja rautakauppojen asiakkaiden arki siirtyi kotiin

Kun koronakriisi iski, alkoivat monet hamstrata ensimmäiseksi ruokaa. Ihmiset hakivat kaappeja täyttämällä kuitenkin ennen kaikkea turvallisuuden tunnetta, sillä ruoan riittävyydestä ei ole Suomessa ollut huolta. Kotimainen ruokaketju on toiminut kriisitilanteessa hyvin.

Jo heti pandemian alussa kaupassa alettiin asioida harvemmin, mutta samaan aikaan on ostettu kerralla enemmän: keskiostos K-ruokakaupoista on kasvanut noin 20 %. Samalla huhtikuussa ruoan verkkokaupan kysyntä räjähti ja vilkkaimpina viikkoina kysyntä oli jopa kymmenkertaista edellisvuoteen verrattuna.

Kotiin siirtynyttä ruoanlaittoa helpotettiin esimerkiksi ostamalla ruokapakasteita ja säilykkeitä. Kotikokit kokkasivat todennäköisesti perusarkiruokaa, esimerkiksi jauhelihasta, kalapakasteista tai kasviproteiinista. Myyntitilastojen kärkeen ylsivät myös kasvikset ja juurekset ja esimerkiksi sienten myynti kasvoi toukokuussa yli 60 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myös leipomisesta innostuttiin. K-ruoka.fin resepteistä keväällä voimakkaimmin nousi banaanileipä, joka oli myös kansainvälinen koronahitti. Lisäksi sämpylät, leivät ja hapanjuurileivonta ovat jatkaneet kovassa suosiossa, ja ne pitävät pintansa edelleen. Kuivahiivat ovat todellinen korona-ajan hittituote. Niiden kehitys viime vuonna oli +63 %. Pizzataikinan tekeminen itse on korona-aikana lähtenyt ihan uuteen nousuun - ravintoloista tuttua artesaanipizzapohjaa tavoitellaan myös kotikeittiöissä: Erilaisten pizzajauhojen myynti on kehittynyt yli +75 % vauhdissa koko vuoden osalta.

Ruoanlaittobuumista huolimatta myös kevään sulkuviikkojen seurauksena ravintoloiden ja ruokakauppojen yhteistyö tiivistyi, kun sadat K-ruokakaupat tarjosivat lähiravintoloille uuden jakelukanavan. Korona-aikana odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet. Moni haluaa vaihtelua ja herkullisuutta arkeen sekä etätöiden piristykseksi. Viime vuoden aikana laadukkaampien valmisruokien myynti kehittyi lähes 40 prosenttia. Kehitystä ovat vauhdittaneet erityisesti ravintolatasoiset ratkaisut.

Suomalaiset yllättänyt koronakevät siirsi treenit olohuoneisiin ja kuntopoluille. Keväällä suomalaiset hamstrasivat vessapaperin lisäksi kotikuntoiluvälineitä, niin suuria laitteita kuin käsipainojakin. Budget Sportin verkkokaupasta ostettiin mm. pelkästään maaliskuussa käsipainoja ja kahvakuulia yhteensä yli 20 tuhatta kiloa! (22 500 kg). Myös vapaa-ajankaupassa verkko-ostaminen oli ennätyskorkealla.

Kevään rajoitustoimet aiheuttivat leivonnan ja kotikuntoilun lisäksi myös remontti- ja piharakentamisen buumin. Kodin ja pihan kunnostukseen liittyviä tuotteita hankittiin K-Raudasta poikkeuksellisen paljon. Keväällä suomalaiset kuluttajat rakensivat terasseja niin, että huhti-toukokuussa hankitulla terassilaudalla saisi rakennettua polun Suomesta aina Yhdysvaltoihin asti.

Koronakevään aikana suomalaiset panostivat selvästi pihaan ja puutarhaan. Erilaiset ulkoporeammeet, paljut ja kylpytynnyrit ja niihin liittyvät tarvikkeet kasvattivat myyntiään K-Raudoissa kevään aikana jopa 150 % ihmisten varustellessa pihoista viihtyisiä vapaa-ajan viettopaikkoja.

Todennäköisesti ostit ensimmäisen kerran käsidesiä viimeistään huhtikuussa. Pelkästään K-ruokakaupoista käsidesiä ostettiin koko vuoden 2020 aikana 1,6 miljoonaa purkkia. Tämän määrän päälle tulevat vielä K-kauppojen sisääntulojen ja kassojen yhteydessä annostellut käsidesipisteiden käsidesit.

Monella suomalaisella oli juuri viime keväänä enemmän aikaa huollattaa autoaan, ja K-Caaran huollon nouto- ja palautuspalvelu nousi koronakeväänä suosituksi.

Kesä: Kotimaanmatkailua Suomessa, kodista ja hyvinvoinnista huolehdittiin entistä paremmin

Kesäkuussa nautittiin lämpimistä keleistä ja alkoholiton olut oli yksi kesäkuun suosikkijuomista. Alkoholiton olut on jatkanut voimakasta kasvuaan. Myynti kehittyi koko vuoden aikana +55 %. Myös erikois- ja pienpanimo-oluiden suosio on kasvanut ja koko vuoden 2020 kasvu näissä on ollut noin +30 %.

Osana uudenlaista arkea suomalaiset löysivät kansana uudelleen metsässä ja luonnossa liikkumisen ilon. Kesä vei kuluttajat puolestaan pyörän selkään: pyöräily oli paitsi liikuntamuoto myös turvallinen tapa liikkua paikasta toiseen. Touko- ja heinäkuun välillä vapaa-ajankaupassa ulkoiluun liittyvien tuotteiden myynti kasvoi 40%, pyöräilyyn liittyvien tuotteiden +70%, joista sähköpyörissä kasvua oli 200%. Kevään edetessä ja kesän saapuessa myös golfia harrastavat ottivat etäisyydet luonnostaan tarjoavasta lajistaan kaiken ilon irti. Samalla frisbeegolfin suosio kasvoi kohinalla.

Syksy: Koti kunnostettiin ja makumatkalle lähdettiin kotikeittiöstä

Syksyn tullen siirryttiin sisätiloihin ja kotiin panostettiin edelleen. Suomalaiset uusivat erityisesti lattioita ja ostivat valaisimia. Valaisimia ostettiin sekä sisutustuotteiksi että toiminnallisiin käyttötarkoituksiin kuten parantamaan etätyöpisteen valaistusta. K-ruokakaupoista ostettiin viherkasveja 237 % edellisen vuoden syyskuuta enemmän.

Korona-ajan remontoimisen ehdoton kuningas oli kuitenkin maalaus. Mikäli suomalainen on koronavuoden aikana remontoinut jotain, on hän todennäköisesti tarttunut telaan ja upottanut sen maaliin. Pelkästään ulkoseinämaalia on K-Raudan dataan perustuen koronavuoden aikana sudittu ennätysmäiset 2 miljoonaa litraa. Määrä vastaa 64 000 rintamamiestalon maalausta – kahteen kertaan.

”Mikäli suomalainen on koronavuoden aikana remontoinut, on hän todennäköisesti tarttunut telaan touko-kesäkuussa. Maalaus on ollut ehdoton korona-ajan suosikkiremontointipuuha. Maalaus on myös siitä mutkatonta, että väriä voi helposti vaihtaa, jos haluaa taas vaihtelua.  Arviomme mukaan matala kynnys maalata ja ehkä myös käyttää värejä rohkeammin jää elämään vielä korona-ajan väistyttyä”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere sanoo.

Makumatkalle lähdettiin vuoden aikana todennäköisimmin kotikeittiöstä. K:n myyntidatan mukaan maailman maut olivat yksi vauhdikkaimmin kasvaneista tuoteryhmistä vuonna 2020. Suosituimmat tuotteet liittyivät intialaisen, thaimaalaisen tai japanilaisen ruoan valmistukseen.

Syksyllä myös vessapaperivarastot täydennettiin, ja uusi korkeampi myyntipiikki nähtiin elokuussa.

Talvi: Jouluostoksia tehtiin verkon kautta ja kaikkien aikojen hiihtovillitys valtasi suomalaiset

Paistopistetuotteiden ja irtomakeisten myynti oli koronan takia aiempaa alhaisemmalla tasolla, eikä myynti palautunut ennalleen edes loppuvuodesta. Tämä muutos näkyi toisaalta pakattujen tuotteiden myynnin kasvuna. Marraskuussa esimerkiksi pakattujen viinerien myynti kasvoi 148 prosenttia viime vuoden marraskuuhun verrattuna. Joulukuussa ostettiin 20 prosenttia enemmän makeispusseja kuin edellisen vuoden joulukuussa.

Moni suomalainen teki ensimmäistä kertaa myös jouluostokset verkosta. Jouluostoksissa näkyi, että juhlia vietettiin pienemmillä kokoonpanoilla, ja joulutuotteita ostettiin pienemmissä pakkauksissa kuin aiemmin.

Koko Suomi sai koronavuoden päätteeksi kuin tilauksesta upeat talviurheilukelit ja moni suomalainen palasi laduille vuosikymmenien tauon jälkeen. Suosio oli niin suurta, että sukset, sauvat, jääkiekkomailat ja luistimet myytiin jopa joiltain osin loppuun. Intersport ja Budget Sport myivät pelkästään tammikuussa enemmän suksia kuin koko edellisenä kautena yhteensä.

Vaikka suomalaiset viettivät yhä enemmän aikaa kodeissaan, sähköautojen lataaminen kauppareissujen yhteydessä kasvoi. Merkittävintä vuoden 2020 kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät K-Lataus-pisteillä kasvoivat yli 40 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvu latausmäärissä vuoden aikana on käytännössä täysin orgaanista, sillä viime vuonna avattiin vain kaksi uutta K-Lataus-asemaa: Lahteen ja Vaajakoskelle. K-Lataus-verkostoon kuuluu kaikkiaan 78 asemaa, joilla on yhteensä 109 pika- ja 274 peruslatauspistettä. K-Lataus on Suomen suurin pikalatausverkosto.

Maskit eivät kuuluneet suomalaisten arkeen ennen koronaa ollenkaan. Maskien tarjonta on monipuolistunut vuoden aikana ja esimerkiksi kertakäyttömaskeja on myyty pelkästään K-ruokakaupoista yli 40 miljoonaa kappaletta.

Tiedot perustuvat K-ryhmän 2019, 2020 ja 2021 myyntidataan.