Vaatteiden alkuperä kiinnostaa suomalaisia - K-ryhmä avaa suosituimman puuvilla-t-paitansa toimitusketjua

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 5.11.2021 KLO 9.00 Voiko edullinen olla vastuullinen? Missä vaatteeni on ommeltu ja miten tuotanto vaikuttaa ympäristöön? Vastauksena asiakkaiden ja kansalaisjärjestöjen esittämiin kysymyksiin K-ryhmä avaa entistä tarkemmalla tasolla t-paidan valmistuksen eri vaiheita. Luomupuuvillaisen mywear t-paidan matkaa kaupan hyllylle seurataan Tuotteiden jäljillä -sivustolla.

Asiakkaat toivovat saavansa enemmän tietoa vaatteiden vastuullisesta alkuperästä. Me K-ryhmässä teemme paljon tuotteiden vastuullisuuden varmentamiseksi ja haluamme kertoa entistä paremmin asiakkaillemme, mitä kaikkea otamme huomioon”, sanoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Asiakkaita ja kansalaisjärjestöjä kiinnostaa erityisesti se, missä ja millaisissa oloissa kaukomaissa tuotetut tuotteet valmistetaan.

”Vastaamme sivustollamme näihin kysymyksiin itse valmistuttamamme, K-Citymarketien  mywear-vaatemalliston suosituimman tuotteen kautta. Kerromme, mitä vastuullisuusvaatimuksia K-ryhmä asettaa tavarantoimittajilleen. Kuvaamme hankintayhteistyötä ruotsalaisen ICAn kanssa, kerromme mywear t-paidan valmistavasta tehtaasta ja sen auditoinneista sekä pureudumme puuvillan tuotantoon ja kestävämmän puuvillan hankintaan”, Kalervo jatkaa.

Kestävämmän puuvillan hankintaa ohjataan K-ryhmässä selkeällä linjauksella

Puuvilla on maailman eniten tuotettu luonnonkuitu ja noin puolet kaikista tekstiileistä on puuvillaa. Puuvillan tuotantoon liittyy riskejä: puuvillan viljely kuluttaa paljon vettä ja tuotantoketjussa esiintyy ihmisoikeusriskejä. Näitä riskejä hallitakseen K-ryhmä ohjaa hankintojaan puuvillalinjauksellaan.

Olemme sitoutuneet hankkimaan kestävämpänä puuvillana kaiken omissa vaatteiden ja kodintekstiilien tuotemerkeissämme olevasta puuvillasta vuoden 2025 loppuun mennessä. Kestävämpi puuvilla on sertifioitua luomupuuvillaa, kierrätettyä puuvillaa, Better Cotton -aloitteen tai Reilun kaupan mukaista puuvillaa”, kertoo Kalervo.

Tuotteiden jäljillä -sivustolla seuratun mywear t-paidan sisältämä puuvilla on GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Global Organic Textile Standard (GOTS) on maailman johtava luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä.

K-ryhmä avaa myös tonnikalan, ruusujen ja puutavaran alkuperää

Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan mywear t-paidan lisäksi kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden, Pirkka Reilun kaupan ruusujen ja PROF Timber -puutavaran alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin. Sivustolle lisätään jatkossa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien toivomia tuotteita.

Lue lisää Tuotteiden jäljillä -sivustolta.

Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, puh. +358 50 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi

K-ryhmän viestintä, puh. +358 10 53 50200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi