Suomalaisten ruokakauppa-asiointitavoissa eroja: Lapissa kaupassa käydään useimmin ja Varsinais-Suomessa asuu yökyöpeleitä

Suomalaisten tavat asioida ruokakaupoissa eroavat alueittain, kertoo K-ruokakauppojen Plussa-data. Paitsi asiointiajoissa, myös -tiheydessä on eroa: yllättävästi kaikkein useammin kaupassa käyvät lappilaiset. Asiointia hajautetaan useamman kaupan välille eniten Uudellamaalla.

Aamuvirkkuja kauppakävijöitä näyttää elävän eniten Etelä-Savossa, jossa asioidaan muuta maata merkittävästi useammin aamuneljän ja -kahdeksan välillä. Iltavirkkuja näyttää elävän erityisesti Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, sillä näillä alueilla K-ruokakaupoissa käydään muuta maata enemmän klo 20 jälkeen. Varsinaissuomalaiset asioivat kaupoissa muita suomalaisia useammin myös öisin: keskiyön ja aamuneljän välillä.

”Varsinais-Suomen ja Uudenmaan myöhäisilta- ja yöaktiivisuutta selittävät erityisen laajat aukioloaikamme alueella. K-Citymarket Kupittaa palvelee Turussa asiakkaita ympärivuorokautisesti, ja Uudellamaalla 24h-auki olevia K-ruokakauppoja onkin jo neljä: K-Citymarketit Helsingin Ruoholahti ja Easton sekä Vantaan Tammisto ja K-Supermarket Mustapekka. Muutoin ruokakauppa-asiointi näyttää Suomessa jakautuvan melko tasaisesti päivän tunneille, mutta poikkeus löytyy Ahvenanmaalta: ahvenanmaalaiset käyvät muuta maata useammin kaupassa lounasaikaan”, kertoo K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki.

Useimmin kaupassa käydään Lapissa

Suomalaiset eroavat toisistaan myös siinä, kuinka usein kaupoissa käydään. Kaikkein tiheimmällä asiointisyklillä K-ruokakaupoissa käydään Lapissa, harvimmin Keski- ja Etelä-Pohjanmaalla.

”Lapissa asuvien asiointitiheys vaikuttaa äkkiseltään yllättävältä, mutta sen syynä on, että K-kauppa on monen kylän keskus. Usealla paikkakunnalla asukkaat keskittävät ostoksensa omaan lähikauppaan, ja K-ryhmällä onkin Suomen laajin lähikauppaverkosto”, Sääksmäki luonnehtii.

”Vaikka Pohjanmaalla kaupassa käydään maan keskiarvoon nähden melko harvoin, ostavat näiden alueiden asukkaat kerralla enemmän”, Sääksmäki kuvailee.

Keskimääräinen suomalainen asioi vuoden aikana 7,8 eri K-ruokakaupassa

Laaja K-ruokakauppojen verkosto tarjoaa asiakkaille monipuolisen valikoiman erilaisia kauppoja, joista sopivin valitaan kulloisenkin tarpeen mukaisesti. Keskimääräinen asiakas jakaa asiointiaan vuodessa noin 7,8 K-ruokakaupan välille. Eniten asiointia hajautetaan Uudellamaalla (9,6), Pirkanmaalla (8,8) ja Varsinais-Suomessa (8,6). Kaikkein kauppauskollisimpia ollaan Ahvenanmaan lisäksi Kainuussa.

”Suuri kauppaluku kertoo siitä, että tarjolla on paljon hyviä vaihtoehtoja. Jokainen K on erilainen, ja moni asiakas jakaa asiointiaan eri kauppojen välille kulloisenkin tarpeen mukaan. Viikon ruokaostokset voidaan keskittää yhdelle kertaa, mutta monesti unohtuneita tuotteita ja tai hetken mielitekoja noudetaan siitä kaupasta, joka on lähimpänä. Esimerkiksi moni K-Citymarket on näkemisen arvoinen käyntikohde, ja moni on valmis menemään tarvittaessa pidemmänkin matkan päähän elämyksellisen ruokakaupan perässä. 7,8 eri kauppaa vuodessa voi kuulostaa suurelta, mutta koska tarkastelussa on kulunut 12 kuukautta, sisältää luku myös samalla aikavälillä kasvaneet kotimaan lomamatkat ja niillä tehdyt ostokset”, Sääksmäki sanoo.

Takaisin ylös