Paikallisuutta ja näkemyksellisiä kauppiaita – 50-vuotias K-Citymarket vastaa kauppakohtaisilla liikeideoilla yhä yksilöllisempiin asiakastarpeisiin

Kauppakohtaiset liikeideat ovat olleet 50-vuotiaan K-Citymarket-ketjun kannattavan kasvun vetureina – ja myös tekijä, joka erottaa ketjun kilpailijoistaan. Jokainen K-Citymarket-kauppias on rakentanut oman kauppansa juuri omalle asiakaskunnalleen ketjun vahvuuksia hyödyntäen. Tuloksena on syntynyt maailmanluokkaa olevia palkittuja kauppoja, joissa näkyy vahva paikallinen kädenjälki.

”K-Citymarketit ovat kulkeneet pitkän kehitystien 70-luvun automarketeista nykypäivän hybridikuluttajia palveleviksi hypermarketeiksi. Jos aiemmin automarketien idea oli myydä tehokkaasti ja suurissa perhepakkauksissa tuotteita keskivertokuluttajille, niin tuosta ajasta rooli on kehittynyt hyvin toisenlaiseksi. Nyt vastaamme yhä yksilöllistyvimpiin asiakastarpeisiin, jolloin tarjoamme markkinan laajimmat valikoimat”, K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki kertoo.

Keskimäärin K-Citymarket-kaupassa on kaupan koosta riippuen noin 12 000 - 26 000 elintarviketuotetta myynnissä. Keskimäärin 40-50 % koostuu ketjuvalikoimasta, joka on kaikissa K-Citymarketeissa yhteneväinen. Loput kauppias henkilökuntineen päättää itse, kauppakohtaista liikeideaansa sekä omaa alue- ja asiakastuntemustaan hyödyntäen.
 

Enemmistö ei päätä, mitä ostat – valikoima rakennetaan asiakasdataa tutkien

”Mallissamme tehokkuus tulee ketjuliiketoiminnasta, jonka päälle jokainen kauppias rakentaa oman kauppakohtaisen liikeideansa paikallisten asiakastarpeiden ja -toiveiden pohjalta, niitä täyttämään ja ylittämään. Kuluttajakäyttäytyminen pirstaloituu edelleen ja meidän täytyy pystyä puhuttelemaan entistäkin yksilöllisemmin. Tässä asiakasdatan hyödyntäminen on keskeistä, Sääksmäki valottaa.

”Myös käyttötavarakauppa alkaa kauppakohtaistua eli panostamme jatkossa huomattavasti enemmän kauppakohtaisen asiakastarpeen ja mieltymysten täyttämiseen. Testaamme uusia käyttötavaran toimintamalleja erilaisten pilottien muodossa, mistä esimerkkejä ovat MUJI- ja Kalevala Koru -pilottimme yksittäisissä K-Citymarketeissa”, Sääksmäki sanoo.

K-Citymarketin asiakastutkimuksessa korostuu vaivattomuuden merkitys kaupan valinnassa. Kaupalta odotetaan aiempaa enemmän: sen ei tarvitse olla huvipuisto, mutta tylsää ei saa olla.

”Elämyksellisyys näkyy nousevissa teemoissa, helppouden ja vaivattomuuden vaateen täyttämisen rinnalla. K-Citymarketit vastaavat myös nopean ostamisen tarpeeseen: asiakas voi noutaa haluamansa tuotteen heti parhaassa tapauksessa vuorokauden ympäri palvelevasta K-Citymarketista. Tähän mikään verkkokauppa ei vielä pysty”, Sääksmäki sanoo.

Asiakkaat odottavat myös tuoteryhmien sisälle ripoteltujen yksittäisten tuotteiden sijaan valmiiksi koottuja kokonaisuuksia – esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi gluteenittomat hyllyt, ketohyllyt tai vaikkapa jonkin tietyn maan herkuille omistetut hyllyt.
 

IGD arvostaa kauppiaiden rohkeutta toteuttaa visiotaan

Brittiläinen kaupan alan asiantuntija- ja tutkimusorganisaatio IGD arvioi tuhansia kauppoja vuosittain. IGD:n näkökulmasta K-Citymarketien vahvuuksia ovat innovatiivisuus, tehokkuus ja kauppiaiden rohkeus toteuttaa visiotaan.

”Arvioimme kauppoja suhteessa siihen, millaiseksi ennustamme tulevaisuuden kaupan vuonna 2030. Kaupan kehitys ei ole kaikkialla samanlaista, vaan se kehittyy sijainnin, käytettävien kanavien sekä kauppiaan itsensä mukaan. Mallimme ei huomioi kaupan kokoa, vaan tarkastelee strategiaa, erilaisia teemoja ja sitä, mikä tämän kaiken mahdollistaa. Mallimme kärjessä on kauppiaan itsensä näkemys ja strategia: se on tulevaisuuden kaupan ytimessä", IGD:n Senior Retail Analyst Harriet Cohen kuvailee.

Takaisin ylös