Kesän poikkeuksellisen pitkän hellejakson tähänastiset hittituotteet – näitä suomalaiset ovat ostaneet

Poikkeuksellisen pitkä kesä-heinäkuun hellejakso muutti suomalaisten ostoskoreja. Paitsi jäätelöitä ja virvoitusjuomia, on erityisen paljon ostettu muun muassa suomalaista mansikkaa, jalostettua salaattia ja valmisruokia. Erilaiset vitamiinit ja urheiluvalmisteet nousivat ostoskorien superyllättäjiksi.

Hedelmien ja vihannesten osalta pitkän hellejakson hittituotteita ovat olleet muun muassa marjat, kirsikkatomaatit ja yrtit. Erityisen kova kehitys on suomalaisella mansikalla.

”Marjojen vahva myynninkehitys on suomalaisen mansikan ansiota, joka kasvatti myyntiään huikeat 85 %. Mansikka kypsyi tänä vuonna aikaisin, mikä johti intensiiviseen mansikkakauteen myös kaupoissa. Myös vadelmat ovat kasvattaneet myyntiään”, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen kertoo.

Yksittäisistä tuotteista lisäksi kotimainen kirsikkatomaatti on käynyt kaupaksi hyvin, kehitystä on 33 %. Tuotantomääriä kasvatettiin tälle kesälle runsaasti, ja tuotteet ovat tehneet kauppansa Hedelmien osalta kesän yllättäjiä ovat luumut sekä klementiinit ja satsumat.

"Myös suomalaiset yrtit ovat kasvattaneet suosiotaan jo pidemmän aikaa, ja niitä ostetaan myös helteillä”, Eronen kuvailee.

Helteillä ykköskriteeri on vaivattomuus

Helleajan myyntidata osoittaa, että suomalaiset arvostavat vaivattomuutta erityisesti silloin, kun ulkona on erityisen kuuma. Valmisruoassa salaattiateriat, keitot, kylmät leivät, kiusaukset, pastat ja lasagnet sekä mikroateriat ja pakastepizzat ovat olleet suosittuja. Kylmäkaapin juomista smoothiet, kerta-annosmehut, nektarit ja tuorepuristetut myyvät helteillä hienosti. Vaivattomuus näkyy myös vihanneksissa: kesähittejä ovat jalostetut salaatit ja kaalit (33 %) ja jalostetut juurekset (60 %).

Suomalaisten grillimaku on muuttunut tänä kesänä myös astetta kokeilevammaksi, vaikka sesongin myydyimpiä grillaustuotteita ovatkin melko perinteiset erilaiset broilerin, porsaan ja naudan pihvit sekä fileet.

”Samanaikaisesti esimerkiksi ribsien myynti kehittyy tasaisesti. Myös erikoisemmat tuotteet kuten naudan picanha ja petit tender sekä naudan ja porsaan sashlik-lihat ja vartaat kiinnostavat tänä kesänä kuluttajia. Yhä useampi grillaa myös katkarapuja ja äyriäisiä. Kanavartaat, broilerin paistileikkeet ja broilerin siivet myyvät viime vuotta paremmin. Erilaiset pintamaustamiset näkyvät kasvavana trendinä, vaikka perinteiset marinoidut grillaustuotteet ovat etenkin porsaanlihassa edelleen myydyimpiä. Vaivattomuus ulottuu myös grillaukseen, sillä oheistuotteet, kuten peruna- ja kasvislisukkeet sekä kastikkeet ovat kehittyneet hyvin”, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö kuvailee.

Lihajalosteessa A-luokan grillimakkara ja erikoismakkarat, kuorettomat ja kuorelliset nakit kehittyvät viime vuotta paremmin, mutta näitäkin paremmin kehittyivät erityisesti siipikarjan kokolihaleikkeleet ja lihasuikaleet.

”Lihajalosteessa trendejä on nähtävillä siipikarja- ja vegemakkaroista, sekä jatkuvasti kasvavasta muidenkin erikoismakkaroiden tuotejoukosta. Yhä useampi valitsee grilliin myös vegetuotteita, kuten erilaisia kasvipohjaisia pihvejä”, Väistö kertoo.

Eräs kesän yllättäjistä ovat erilaiset urheiluvalmisteet ja vitamiinit, jotka kasvattivat myyntiään viidentoista prosentin molemmin puolin.

”Äkkiseltään ajattelisi, että vitamiineja otettaisiin purkista pimeään aikaan, mutta meillä vitamiinien myynti on kehittynyt kesällä 17 % ja urheiluvalmisteet 12,5 %. Voi olla, että koska kesällä syödään kevyemmin ja hikoillaan, halutaan monipuolinen ravinnonsaanti varmistaa myös erilaisin lisäravintein”, Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä pohtii.

Jäätelöt ja virvoitusjuomat hitteinä eivät yllätä – kasvun voimakkuus kylläkin

Kesä 2021 on kaikkien aikojen jäätelökesä. Erityisen suurta kehitys on ollut  heinäkuussa, jolloin myynti on kasvanut 50 %. Erilaisten vesien menekki on kasvanut heinäkuussa viime vuoteen nähden jopa 120 %, ja myös muut virvoitusjuomat tekevät kauppansa erinomaisesti. Kaupoissa on saattanut olla hetkellisiä tuotepuutteita, mutta tavaraa liikkuu kauppoihin jatkuvasti ja useimmiten kaupoista löytyy vastaava tuote loppunutta korvaamaan.

”Alkoholittomat juomat kasvavat edelleen selvästi alkoholijuomia nopeammin. Vesien ja virvoitusjuomien osalta näyttäisi siltä, että myynnin kasvu painottuu monipakkauksiin: erityisen paljon on myyty monipakkauksia, joissa tuotekoko on 0,33 litraa. Näiden monipakkausten tarjonta on jo erittäin suuri, aina 6-packeista aina 24-packeihin asti. Perinteinen 1,5 litran pullo on siis antanut periksi pienemmän annoskoon monipakkauksille”, Erkkilä kuvailee.

Takaisin ylös