Kauppojen julistaminen kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi palkittiin Vuoden turvallisuustekona

Kaikki K-Market-ketjun kaupat ovat olleet kiusaamisvapaita vyöhykkeitä tästä syksystä alkaen. Nyt turvallisuusalan ammattilaiset palkitsivat toimintatavan Vuoden turvallisuustekona.

K-Market-ketjun kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatapa palkittiin Vuoden turvallisuusteko -palkinnolla keskiviikkona 3.11. Palkinto jaettiin turvallisuusalan ammattilaisten Finnish Security Awards -gaalassa. Palkintoraadissa oli mukana muun muassa Suomen pelastusalan keskusjärjestön, Onnettomuustutkintakeskuksen sekä oppilaitosten edustajia.

”Palkintoraati piti K-Market-ketjun laaja-alaisia käytännön toimenpiteitä suomalaisen turvallisuuden kehittämiseksi esimerkillisinä ja toivoo, että muutkin organisaatiot tarkastelevat avoimella mielellä toimintaympäristöjään ja tarttuvat pieniinkin ongelmakohtiin ennen kuin niistä tulee suurempia”, kertoo FSA-palkintoraadin puheenjohtaja Timo Lahtinen.

Kaikki alkoi yhden kauppiaan aloitteesta

Kiusaamisvapaa vyöhyke sai alkunsa, kun kauppias Ville Kestilä kohtasi oman, Tervakoskella sijaitsevan kauppansa ympäristössä koulukiusaamista ja päätti tarttua asiaan. Kestilä julisti syksyllä 2020 kauppansa kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi ja turvapaikaksi kiusatuille. Tänä syksynä toimintatapa on levinnyt kaikkiin lähes 800:aan K-Market-ketjun kauppaan.

Kiusaamisvapaa vyöhyke tarkoittaa, että kaupassa ei hyväksytä kiusaamista ja että kauppa tarjoaa kiusatulle lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on aina paikalla välittävä aikuinen. Kiusaamisvapaan vyöhykkeen yhteistyökumppani on Mannerheimin Lastensuojeluliitto, joka on tehnyt pitkäjänteistä työtä kiusaamisen vähentämiseksi ja kiusattujen auttamiseksi. MLL on työstänyt kiusaamisvapaan vyöhykkeen tueksi muun muassa kaupoissa jaettavan Välittävän aikuisen muistilistan, joka neuvoo miten kuka tahansa voi toimia kiusaamista nähdessään.

”Haluamme ehkäistä kiusaamista mutta myös nostaa asian julkiseen keskusteluun ja auttaa suomalaisia tunnistamaan oman roolinsa kiusaamisen ehkäisemisessä. Kaikilla aikuisilla, oli sitten kyseessä ohikulkija, kaupan henkilökunta tai kauppias, on vastuu puuttua kiusaamiseen. Haluamme omalta osaltamme näyttää esimerkkiä”, sanoo K-Market-ketjun toimitusjohtaja Jesper Åberg.

”K-Marketit ovat pienempiä kauppoja, joissa kauppias on tyypillisesti asiakkaille tuttu. Kaupat ovat vahvasti osa omaa yhteisöään, ja se näkyy kaikessa toiminnassa. Niin myös tässä.”

Kiusaamisvapaalla vyöhykkeellä on vaikutusta

Kiusaamisvapaan vyöhykkeen näkymisellä kaupoissa ja mediassa on ollut vaikutusta. K-ryhmän teettämästä kyselystä selviää, että 25 % kampanjan huomanneista sanoo sen saaneen heidät itsensäkin puuttumaan aktiivisesti kiusaamiseen. Lisäksi 23 % oli keskustellut aiheesta ystäviensä kanssa.

”Tämä on nimenomaan se vaikutus, jota toivommekin kiusaamisvapaalla vyöhykkeellä olevan. Mitä useampi ihminen on mukana, sitä vähemmän kiusaamiselle jää sijaa. Sekä asiakaspalaute että nyt turvallisuusalan ammattilaisilta saatu tunnustus kertovat, että olemme tämän tärkeän asian kanssa oikealla tiellä”, Åberg sanoo.

Kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintapa on ollut käytössä koko K-Market-ketjussa syksystä alkaen. Toimintatavasta on päätetty tehdä pysyvä.