Kaivattua helpotusta lajitteluun luvassa – Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkauksiin selkokieliset lajitteluohjeet

Kaikkien Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkausten lajitteluohjeet uudistuvat. Pakkauksiin tulee selkokielinen lajitteluohje, joka korvaa kuvalliset materiaalimerkit.

”Haluamme tehdä lajittelusta kuluttajalle mahdollisimman helppoa, ja syksyllä 2020 toteuttamamme tutkimuksen mukaan kolme neljästä asiakkaasta kokee sanalliset lajitteluohjeet ymmärrettävämpinä kuin kuvalliset tunnukset”, K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo.

Aikaisemmin Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotepakkausten lajitteluohjeissa yhdistettiin kuvallisia materiaalimerkkejä ja sanallisia lajitteluohjeita, mutta nyt kuvallisista merkeistä luovutaan kokonaan. Siispä esimerkiksi kartonkipakkauksissa näkyvän nuolikolmion tilalla on jatkossa sanallinen ohje lajitella pakkaus kartonkikeräykseen.

Uudet pakkaukset tulevat kauppojen hyllyille asteittain

Selkokielinen ohje vaihdetaan kaikkiin Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkauksiin, joita on yhteensä yli 3000. Ohje tulee suomeksi ja ruotsiksi, ja sen tunnistaa pakkauksessa olevasta vihreä- tai mustareunaisesta laatikosta, jossa kerrotaan miten pakkaus ja sen osat lajitellaan. Jos pakkaus koostuu useasta eri materiaalista, esimerkiksi kartonkitetrasta ja muovikorkista, ohjeistetaan molempien materiaalien lajittelu erikseen.

Suurin osa pakkauksista saa uuden lajitteluohjeen vuoden 2022 loppuun mennessä. Kauppojen hyllyillä muutos näkyy vaiheittain, sillä eri tuotteiden pakkauksia uudistetaan aina sitä mukaa kun vanha pakkausmateriaali loppuu, jotta turhalta hävikiltä vältytään.

Selkokieliset lajitteluohjeet ovat osa K-ryhmän kestävän kehityksen pakkaus- ja muovilinjauksia

K-ryhmän kestävän kehityksen pakkaus- ja muovilinjausten tavoitteisiin kuuluu, että vuoden 2025 loppuun mennessä kaikkien Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä, uudelleen käytettäviä tai biohajoavia. Jotta pakkaukset myös päätyvät kierrätykseen asti, K-ryhmä on sitoutunut lisäämään selkokieliset lajitteluohjeet tuotteidensa pakkauksiin. Sen lisäksi K-ryhmä tarjoaa muun muassa yli 400 Rinki-ekopisteverkoston kierrätyspistettä asiakkailleen K-kauppojen yhteydessä helpottaakseen kierrätystä.