K-Latauksen asiakastutkimus osoittaa kaikkiaan 88 % vastanneista lataavan autoaan kaupan parkkipaikalla tai -hallissa samalla, kun käyvät ruokaostoksilla. Hybridiautoilla ajavilla luku on jopa 92 %. Noin 30 % vastaajista lataa autoaan kaupassakäynnin yhteydessä vähintään kerran viikossa.
”Asiakastutkimuksemme tulos kertoo sähköautoilun myötä tapahtuvasta ajatusmallien muutoksesta. Sähköautoilijan ajattelu on erilaista kuin polttomoottorikäyttöisen auton omistajan. Moni polttomoottorikuski tankkaa autonsa vasta, kun bensavalo syttyy: sähköautoilija lataa kilometrejä varastoon aina, kun se onnistuu kätevästi, itselle sopivassa välissä ja erityisesti silloin, kun samalla voi hoitaa muita asioita. Juuri tätä tarvetta täyttämään K-Lataus-verkosto vuonna 2018 perustettiin”, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo.
K-Lataus on uinut nopeasti olennaiseksi osaksi K-ryhmän palveluvalikoimaa. Asiakastutkimus osoittaa 32 %:n lisänneen asiointiaan K-ryhmän kaupoissa K-Latauksen ansiosta. K-Lataus nähdään kiinteänä osana K-kauppojen tarjontaa.
”Näkemyksemme on, että latausverkosto kehittyy parhaiten kysyntää seuraamalla, joten investointeja tulisi tehdä alueilla, joilla tarve latausverkoston kehittämiselle on suurin. Sekä asiakastutkimuksemme että saamamme asiakaspalaute osoittavat, että asiakkaamme arvostavat lataustapahtuman helppoutta. Lataus halutaan hoitaa sopivalla sijainnilla arkisten asioiden, kuten juuri kauppareissujen yhteydessä. Haluamme jatkossakin pitää huolta siitä, että sähköautoilija ja latauspiste kohtaavat oikeassa paikassa”, von Bonsdorff kertoo.
Kerran sähköautoilija, aina sähköautoilija
Kaikkien käyttäjien toiveissa korostuu tarve latauspisteiden lisäämiselle. Sekä hybridi- että täyssähköautoilijat toivovat kauppojen yhteyteen uusia latausasemia. Täyssähköautoilijat toivovat pika- ja suurteholatauspisteitä lisäksi erityisesti maantiekohteisiin ja huoltoasemien yhteyteen.
”Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on erittäin tärkeässä osassa suomalaisautoilun sähköistyessä. Kaikilla ei ole eikä myöskään tule olemaan latausmahdollisuutta kotona tai työpaikoilla, ja siksi latauksen tarjoaminen siellä, missä ihmiset muutenkin liikkuvat, on tärkeää. Tutkimuksemme osoittaa, että erittäin harva sähköautoilija edes harkitsee enää vaihtavansa takaisin perinteiseen polttomoottoriautoon. 93 % täyssähköautoilijoista aikoo ajaa jatkossakin täyssähköautolla, ja 43 % hybridiautoilijoistakin aikoo vaihtaa seuraavaksi täyssähköiseen ”, von Bonsdorff sanoo.
Uusiutuvien energianlähteiden merkitys suuri
Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua. Uusiutuva energia on tärkeä asia suurimmalle osalle K-Latauksen asiakkaista, sillä tutkimuksen mukaan kaikkiaan 74 % kokee uusiutuvalla energialla lataamisen olevan joko tärkeää tai erittäin tärkeää. Erityisen tärkeää uusiutuva energia on täyssähköautoilijoille.
”Vuoden 2020 loppuun mennessä K-Lataus-asemilta ladatulla uusiutuvalla sähköllä oli ajettu jo noin kuusi miljoonaa kilometriä. Teettämämme asiakastutkimus osoittaa, että uusiutuva energia on myös valintaperuste asiakkaillemme”, von Bonsdorff valottaa.
Tutkimus:
K-Latauksen asiakastutkimus toteutettiin verkkokyselynä K-Latauksen asiakkaille tammikuussa 2021. Vastaajia oli 3785, joista 56 % täyssähkö- ja 42 % hybridiautoilijoita. 2 % vastaajista ei vastaushetkellä omistanut ladattavaa autoa.