Juhannuksen hittituote ei yllätä: Suomalainen varhaisperuna on juhannuspöydän ykkösherkku!

Juhannuksen hittituotetta, suomalaista varhaisperunaa myydään pelkästään kesäkuussa K-ruokakaupoista yli 1,5 miljoonaa kiloa. Juhannusruokailussa näkyvät samat trendit, kuin mitä muutenkin on nyt havaittu: ruoanlaittobuumi näkyy juhannuksenakin. Yhä useampi noutaa verkkokaupan ostokset normaalista ostospaikasta poiketen kaupasta, joka on lähempänä mökki- tai lomapaikkakuntaa. 

K-ryhmä lehdistötiedote 22.6.2021

Peruna ei muuna vuodenaikana yllä myydyimpien tuotteiden listoille, mutta kesällä varhaisperuna nousee 20 myydyimmän tuotteen joukkoon. Suomalaista varhaisperunaa myydäänkin pelkästään kesäkuussa K-ruokakaupoista yli 1,5 miljoonaa kiloa. Varhaisperunan saatavuus on tänä vuonna erittäin hyvä ja juhannusviikkoon on kaupoissa varauduttu. 

Kiireisimpiä päiviä juhannusviikolla ruokakaupoissa tulevat olemaan keskiviikko ja torstai. Ruuhkia voi välttää ennakoimalla ja tekemällä ostokset alkuviikosta tai hyödyntämällä kauppojen laajoja aukioloaikoja. Verkkokaupassa juhannusaaton aaton eli torstain tilausajat ovat suosituimpia. Yhä useampi noutaa verkkokaupan ostokset normaalista ostospaikasta poiketen kaupasta, joka on lähempänä mökki- tai lomapaikkakuntaa.

Varhaisperunan lisäksi juhannuksena on saatavilla muitakin satokauden kesäherkkuja kuten avomaan kasviksia ja mansikoita. Suosiotaan kasvattavat myös grilliin sopivat tuotteet. Suomalaiset grillaavat monipuolisesti ja se näkyy monessa tuoteryhmässä: Suosikkeja grilliin ovat kasvisten ohella esimerkiksi rasvaisemmat ja luulliset lihat, kala sekä erilaiset makkarat. Juhannusviikonlopuksi luvattu lämmin sää vaikuttaa todennäköisesti erilaisten juomien, erityisesti kivennäisvesien ja alkoholittomien oluiden sekä jäätelöiden kysyntään. 

”Juhannusruokailussa näkyvät samat trendit, kuin mitä muutenkin on nyt havaittu: ruoanlaittobuumi näkyy juhannuksenakin, vaikka toisaalta haetaan nopeasti valmistuvia vaihtoehtoja. Kotimaan matkailu lisää tänä kesänä arviomme mukaan kiinnostusta erityisesti lähiruokaa kohtaan. Paikalliset tuotteet tulevat olemaan monen ostoskorin ykköstuotteita juhannuksenakin”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Juhannukseen valmistaudutaan ruokaostosten lisäksi kattausta uusimalla. Perinteiseen kattaukseen yhdistetään rohkeasti mukaan uudenlaisia kuoseja. Kesällä 2021 korostuu, erityisesti se, että kattausta jatketaan ulkotiloissa hankkimalla jokin astia, piknik-viltti ja tarjotin samassa kuosissa. Juhannukseksi moni ostaa myös kertakäyttöastioita. Tänä vuonna yhä useampi valitsee kertakäyttöastioiden sijaan kuitenkin esimerkiksi kestoaterimia, jotka kestävät useampia käyttökertoja ja pesua.

”Juhannus on ensimmäisiä juhlia pitkään aikaan, jolloin esimerkiksi sukulaisia voidaan kutsua vähän vapaammin kylään, joten se näkyy varmasti ostoskoreissa”, kertoo Hovi.

Juhannuksen valintoihin ruokakaupassa vaikuttavat muun muassa nämä ruokatrendit ja hittituotteet:

1. Suomalaisten kokkausintoilu ei ole laantunut: Pizzabuumi jatkuu kesälläkin! Suosio näkyy etenkin pizzapohjien (+48 %) pizzajauhojen (+ 70 %) myynninkehityksessä.
2. Lihankulutus muutoksessa: Yhä useamman grillissä kanaa. Kanan lihasta tehdyt grillimakkarat (+42%) ja kasvisgrillimakkarat (+303 %) kasvattavat suosiotaan.
3. Hedelmien ja vihannesten käyttö on monipuolista. Erityisesti juhannuksena suositaan varhaiskaalia, joka sopii hyvin myös grillattavaksi. Tämän kesän hittituotteiksi ennustetaan esimerkiksi kirsikoita (+23%).
4. Juustojen suosio jo pidemmän aikaa kasvussa. Esimerkiksi mozzarella (+21%) ja salaattijuustot (16 %), ovat kesäaterioiden suosikkituotteita.
5. Helpot kesäruoat ruoan tasosta tinkimättä: esim. kypsät lihat sekä kala- ja äyriäisvartaat sekä naudan erikoisleikkuut. Esimerkiksi äyriäisten suosio on kasvanut viimeisen vuoden aikana 16 %.
6. Alkoholittomien suosio kasvussa: alkoholittomien oluiden (+57 %) rinnalla kiinnostavat yhä enemmän myös alkoholittomat siiderit ja lonkerot.

Lähde: K-ryhmän myyntidata 06/2020-05/2021


 
Takaisin ylös