Stressittömästi kasvatettu Mallaspossu Reinin Lihan valikoimiin

Kesproon kuuluva lihan erikoistukku Reinin Liha ottaa valikoimiinsa Kaartilan tilan tuottaman Mallaspossun. Mallaspossuille taataan stressitön elinympäristö, jossa on tarjolla tavallista enemmän virikkeitä ja elintilaa. Olutmäskiruokinnan ja stressittömän kasvatusympäristön ansiosta Mallaspossujen liha on tavallista laadukkaampaa.

- Olemme iloisia saadessamme Mallaspossut valikoimiimme, sillä jakeluverkostomme kautta tuotteet ovat nyt saatavilla lähes kaikkialle Suomeen. Pystymme hyödyntämään Mallaspossun koko ruhon hyödyksi erilaisina tuotteina, jolloin juuri mitään ei mene hukkaan, kertoo Reinin Lihan toimitusjohtaja Arto Pajukko.

- Hyvän lihan tunnistaa siitä, että se on vastuullisesti tuotettua. Mallaspossun tuotantotavat ovat vastuullisuudessaan pidemmällä kuin monella muulla toimijalla, jatkaa Pajukko.

-
Panostamme Mallaspossulla laatuun; niin kasvatuksessa kuin itse lopputuotteessa aina asiakkaan lautaselle saakka. Reinin Lihan lihamestareiden ammattitaito ja johdon sitoutuminen on tehnyt meihin vaikutuksen. On hienoa, että pääsemme tuomaan tuotteemme laajempaan jakeluun yhteistyössä heidän kanssaan, kertoo juvalaisen Mallaspossu Oy:n isäntä Jouni Kaartinen.

Tuttu fine dining -ravintoloista

Mallaspossun tuotteet ovat nyt saatavilla niin Kespron asiakkaille kuin kuluttaja-asiakkaille valittujen K-ruokakauppojen valikoimista pääkaupunkiseudulla. Kuluttajille tarjottuihin tuotteisiin lukeutuvat niin kesäajan grillituotteet kuin joulunajan kinkut.

- Mallaspossun liha on normaaliin possuun verrattuna mureampaa ja maukkaampaa, ja laadukkaana raaka-aineena Mallaspossu on aikaisemmin ollut tuttu lähinnä fine dining ‑ravintoloista, kertoo Pajukko.

- Reinin Lihan kautta Mallaspossu tulee saamaan toimitusverkoston kasvun myötä myös lisää näkyvyyttä markkinalla, joka toivottavasti kasvattaa vastuullisesti tuotetun lihan arvostusta, kertoo Pajukko.

Vastuullisesti tuotettua lihaa

Mallasposuille pyritään takaamaan rauhallinen, stressitön ja virikerikas elämä. Porsaat syntyvät vapaaporsituksessa ja ne kasvavat karsinoissa, joissa niillä on kaksi kertaa enemmän tilaa normaalisikalaan verrattuna. Myös kasvatusaika on tavallista pidempi. Possuille tarjotaan erilaisia virikkeitä kuten palloja, kalikoita, sanomalehtiä, kutteripurua ja pehkua. Kaartilan tila hoitaa possujen kuljetukset itse välttääkseen niiden stressaantumisen. Stressitön elinympäristö vähentää myös eläinten lääkityksen tarvetta.

Kiertotalouden hengessä Mallaspossuja ruokitaan Saimaa Brewing Companyn olutmäskillä. Mäskiä syntyy oluen tuotannossa sivutuotteena, mutta sitä voidaan hyödyntää tuotantoeläinten ravintona. Mäski ei itsessään kuitenkaan riitä possujen ravinnoksi, vaan ruokavaliota täydennetään muilla kotimaisilla komponenteilla, kuten härkäpavulla, herneellä ja viljalla. Osa näistä on luomutuotettuja.

Kaartilan Mallaspossu on tuottanut nykyisellä kasvatusmenetelmällä ja Mallaspossu-tuotemerkillä lihaa vuodesta 2013 lähtien.

Mallaspossu ja Reinin Liha ovat mukana MTV3-kanavan ohjelmauutuudessa Menu Finnjävel, joka starttaa 25.5 klo 21. Ohjelma sukeltaa Henri Alénin ja Tommi Tuomisen johdolla suomalaisen perinneruuan alkulähteille.

Lisää
Mallaspossusta osoitteessa www.mallaspossu.fi

Arto Pajukko, Reinin Liha toimitusjohtaja, p. 040 836 3940

Jouni Kaartinen, Kaartilan Mallaspossu, p. 050 566 2887