Avokadon nousu yhdeksi suomalaisten suosikkihedelmistä on ollut nopeaa, eikä suosio näytä laantumisen merkkejä. Vuonna 2017 avokadon myynti kasvoi K-ruokakaupoissa 16 %. Suomessa "hipsterihedelmää" ostetaan suhteellisesti eniten Helsingissä, Espoossa, Raaseporissa ja Kirkkonummella.
– Vuonna 2012 käynnistyneen buumin jälkeen avokadon myynti K-ruokakaupoissa on kuusinkertaistunut. Hyviä rasvoja sisältävä hedelmä on todellista superruokaa, ja se sopii monenlaiseen ruoanlaittoon alkupaloista jälkiruokiin tai vaikka voin korvikkeeksi leivän päälle. Tämän kesän trendinä on ollut avokadon grillaus, sanoo K-ryhmän hedelmien ja marjojen osto- ja myyntipäällikkö Nanette Karttunen.
K-ryhmä teki laajan selvityksen avokadonhankintansa vesiriskeistä
Suosittu avokado on kuitenkin myös yksi janoisimmista hedelmistä. Hedelmä viihtyy ainoastaan kuivassa maaperässä, mutta vaatii kasvaakseen paljon vettä. Yhden avokadokilon tuottamiseen tarvitaan jopa 400–2000 litraa vettä. Avokadonviljelyn vesijalanjälki ja ympäristövaikutukset ovat nousseet keskusteluun maailmalla ja Suomessa.
K-ryhmä teki kevään ja kesän aikana laajan selvityksen oman avokadonhankintansa vesiriskeistä. Selvityksen tavoitteena oli tunnistaa toimitusketjussa ne alueet, joilla esiintyy veden niukkuuteen tai saastumiseen liittyviä ongelmia.
Kesällä suurin osa K-ruokakauppojen avokadoista tulee Perusta ja Etelä-Afrikasta, talvella taas esimerkiksi Espanjasta ja Chilestä. Osana riskiarviointityötä K-ryhmä kävi ympäristöjärjestö WWF:n menetelmää hyödyntäen yksitellen läpi kaikki 280 alkutuottajaa, joiden avokadoja Kesko toimittaa K-ruokakauppoihin.
K-ryhmä painottaa avokadonhankintaansa yhä vahvemmin alueille, joilla vesiriski on vähäisin
Selvityksen pohjalta K-ryhmä kykenee jatkossa painottamaan hankintaa yhä vahvemmin alueille, joilla vesiriski on vähäisin. Hankinnat ongelmallisimmalta alueelta Chilen Petorcasta on lopetettu.
– Avokadon viljelyn vaikutukset vaihtelevat alueittain, ja selvitystyön pohjalta kykenemme jatkossa painottamaan hankintaa yhä vahvemmin alueille, joilla vesiriski on vähäisin, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.
Kaikki Keskon hankkimat avokadot ovat GlobalGAP-sertifioituja. Hyvän maataloustuotannon GlobalGAP-sertifioinnin ympäristövaatimukset sisältävät vaatimuksen hyvästä veden käytöstä.
– Nykypäivän kuluttajat ovat valveutuneita, ja meidän tehtävämme K-ryhmässä on auttaa asiakkaitamme tekemään fiksuja ja kestäviä valintoja. Globaalissa maailmassa yksilön valintojen vaikutukset ulottuvat kauas oman maan rajojen ulkopuolelle. Esimerkiksi suomalaisten vesijalanjäljestä puolet tulee ulkomailta, Kalervo sanoo.