Ensimmäinen K-Marketiksi muutettu Siwa sai K-kauppiaan

Kesko on käynnistänyt K-Marketiksi muutettujen Siwojen ja Valintatalojen siirtämisen K-kauppiaille. Ensimmäisenä K-Market Amerinkulman kauppiaana aloitti tänään Olli Runokangas. Kauppaverkoston laajentuessa Kesko rekrytoi ja kouluttaa satoja uusia K-kauppiaita.

K-Market Amerinkulma Helsingin Käpylässä siirtyy ensimmäisenä Siwasta K-Marketiksi muutettuna kauppana itsenäisen kauppiasyrittäjän omistukseen. Kauppiaana aloittaa Olli Runokangas, joka on myös Käpylässä sijaitsevan K-Market Masurkan kauppias. Runokangas on toiminut K-kauppiaana vuodesta 2000 asti.

”Odotan innolla, että pääsen työskentelemään uuden kaupan parissa. Kaupan henkilökunta on todella innostunutta ja osaavaa. Tavoitteemme on yhdessä muokata kaupan valikoima ja palvelut entistä paremmin käpyläläisten asiakkaiden tarpeisiin sopivaksi”, toteaa Runokangas.

Kaupan henkilökunta jatkaa työtään kauppiaan alaisuudessa entiseen tapaan.

K-kauppiasvalmennukseen ennennäkemätön hakijamäärä

K-kauppiasvalmennuksen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun Keskon ja Suomen Lähikaupan välinen yrityskauppa vahvistettiin huhtikuussa. Pelkästään huhtikuun aikana Kesko sai yli 200 kauppiashakemusta, mikä on saman verran kuin normaalisti vuoden aikana yhteensä. Myös huhtikuun jälkeen hakemusten määrä on pysynyt korkeana.

”Kauppiasvalmennuksen valtava suosio on erittäin hyvä asia, sillä Suomen Lähikaupan satojen kauppojen siirtäminen K-kauppiaille vaatii paljon uusia yrittäjiä. Kauppaverkoston laajentuessa rekrytoimme ja koulutamme satoja uusia K-kauppiaita”, toteaa Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Arviolta 20 K-Marketiksi muutettua Siwaa ja Valintataloa siirtyy K-kauppiaille loppuvuoden aikana ja ensi vuonna jopa 200 kauppaa saa K-kauppiaan. Vuoden 2018 aikana kaikissa K-Marketiksi muutetuissa kaupoissa on kauppias.

”Olemme siirtymässä liiketoimintamalliin, jossa yhdellä kauppiaalla voi olla useita kauppoja. Haemme tämän vuoksi erityisesti sellaisia henkilöitä, joilla on jo johtamisen ja liikkeenjohdon kokemusta. Lisäksi tavoitteena on saada kauppiaskoulutettaviksi mahdollisimman paljon Suomen Lähikaupan työntekijöitä”, Rauhala jatkaa.

Siwat ja Valintatalot muutetaan K-Marketeiksi vuoden 2017 kevääseen mennessä.

Olli Runokangas, kauppias, K-Market Amerinkulma ja K-Market Masurkka, p. 0500 760012
Jesper Åberg, johtaja, K-Market-ketju, p. 010 532 8940
Viestintäpäällikkö Satu Pusa, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 040 771 0650