KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 22.10.2015 KLO 11.45 1(2)
K-ruokakaupoissa marraskuusta lähtien toteutettavassa kampanjassa asiakas voi halutessaan maksaa yhden lisäeuron ostamastaan suomalaisesta joulukinkusta. K-ryhmä osallistuu talkoisiin ja laittaa jokaisen lisäeuron päälle toisen. Tuottajalle kiitos -joulukinkkukampanjan tavoitteena on kerätä 500 000 euroa, joka maksetaan lyhentämättömänä sikatilallisille. Tuottajalle kiitos -lisä tullaan tuomaan lähikuukausina myös valittuihin Pirkka-tuotesarjan tuotteisiin, ja se tuloutetaan suoraan tuottajille. MTK antaa toimintamallille täyden tukensa.
Suomessa täysin uudenlaisella toimintatavalla K-ryhmä haluaa yhdessä asiakkaidensa kanssa tukea suomalaista tuottajaa. Tuottajalle kiitos -toimintamallin tarkoituksena on nostaa esille suomalaista elintarviketuotantoa ja -yrittäjyyttä.
- Nyt on aika sanoa tuottajalle kiitos. Osallistumalla Tuottajalle kiitos -kampanjaan asiakkaamme voi omalla toiminnallaan suoraan vaikuttaa suomalaisen elintarviketuotannon säilyttämiseen, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
Tuottajalle kiitos -kinkkukampanjan tavoitteena on kerätä 500 000 euroa asiakkaiden ja K-ryhmän yhteistalkoilla. Tuotto tilitetään lyhentämättömänä sianlihan tuottajille lihatalojen ja MTK:n avustuksella.
- Liikkeelle lähdetään ennakkoluulottomalla asenteella. Tuomme Tuottajalle kiitos -lisän myös muihin tuotteisiin kuten esimerkiksi osaan Pirkka-sarjan leikkeleistä, juustoista ja maidoista, kertoo Rauhala.
Suomalaiset haluavat kotimaista ruokaa
Elintarvikkeiden kotimaisuus on suomalaisille tärkeää. Tuoreen Taloustutkimuksen teettämän Suomi Syö -tutkimuksen mukaan peräti 82 prosenttia[i] suomalaisista pitää tärkeänä syödä kotimaista ruokaa.
K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista jo noin 80 % on Suomessa valmistettuja. Jo siksi meille on ensiarvoisen tärkeää olla suomalaisen elintarviketeollisuuden luotettava kumppani. Suomalaisen tuottajan ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta on pidettävä huolta, kertoo Rauhala.
MTK antaa täyden tukensa K-ryhmän Tuottajalle kiitos -toimintamallille.
- Tämä on Suomessa uusi avaus, ja tämänkaltaista toimintaa nyt todella tarvitaan. Moni maatila on todella suurissa taloudellisissa vaikeuksissa alentuneiden tuottajahintojen ja nousevien kustannusten kierteessä, kertoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi. Lisäeurojen lisäksi tärkeätä K-ryhmän kampanjassa on sen osoittama arvostus suomalaisen viljelijän työtä kohtaan.
Lisätietoja
toimialajohtaja Jorma Rauhala, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 5322 211
viestintäjohtaja Karoliina Partanen, Kesko, päivittäistavarakauppa p. 010 5320 744
toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, p. 0400 804 496
Kesko on maailman viidenneksi vastuullisin yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). Olemme vähittäiskaupan osaaja, jonka ketjuilla on noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Kauppojemme kautta tuomme elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry on maanviljelijöiden, metsänomistajien ja maaseutuyrittäjien etujärjestö. MTK:lla on noin 410 000 jäsentä. Jäsenkunnan ammatteja ja elinkeinoja yhdistää se, että ne kaikki perustuvat uusiutuviin luonnonvaroihin ja niiden kestävään ja taloudelliseen hyödyntämiseen.
[i] Taloustutkimus / Suomi Syö 2015