Pirkka-naposteluporkkana on valittu Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi. Elintarviketeollisuusliiton järjestämän kilpailun voittajat julkistettiin Helsingissä tänään. Ruokakeskon valmistuttama naposteluporkkana kilpaili jälkiruoka- ja välipalasarjassa, jossa se ylsi Vuoden Tähtituotteeksi ja voitti samalla koko kilpailun. Naposteluporkkanan tavarantoimittaja on forssalainen Karotia Oy.
Elintarvikealan asiantuntijoista ja vaikuttajista koottu raati luonnehti Pirkka-naposteluporkkanaa seuraavasti: maukas ja terveellinen tuote mitään lisäämättä ja poistamatta, makeiset mieleen tuova pakkaus innostaa lapset ja aikuiset napostelemaan porkkanoita vähemmän terveellisten tuotteiden sijaan, tuote sopii laajalle kuluttajajoukolle ja valloittanee myös uusia porkkanan kuluttajia, osuva tuote aikana, jolloin lasten liikalihavuus on lisääntynyt.
Raati piti myös idearikkaana naposteluporkkanan markkinointia, johon sisältyy Keskon arvojen mukaista yhteiskuntavastuullisuutta. Porkkanat lanseerattiin viime vuoden maalis-huhtikuussa K-ruokakauppiaiden ja Nuoren Suomen yhteistyössä järjestämän liikuntakampanjan yhteydessä. Kampanjaan osallistuneiden koululaisten vanhemmilla oli mahdollisuus hakea K-ruokakaupoista veloituksetta Pirkka-naposteluporkkanapussi. Kuukauden aikana kaupoista noudettiin noin 200 000 porkkanapussia.
Pirkka-naposteluporkkanoiden kysyntä ylitti odotukset, ja tuotanto kaksinkertaistettiin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana. Kysyntä on jatkunut niin kovana, että raaka-ainetta on jouduttu tuomaan loppukaudella Hollannista. Kotimaisen naposteluporkkanan viljelyä lisätään nyt merkittävästi ja saatavuus pyritään takaamaan ympäri vuoden.
Vuoden Suomalainen Elintarvike -palkinto on jo toinen merkittävä tunnustus Pirkka-naposteluporkkanalle. Viime vuonna Painonvartijat palkitsi naposteluporkkanat Vuoden Kunniakirjalla.
Pirkka-luonnonkalasarjalle kunniakirja
Pirkka-tuoteperheestä finaaliin ylsi myös viime syksynä markkinoille tuotu luonnonkalasarja, joka palkittiin kaikkien finalistien tapaan kunniakirjalla. Luonnonkalat osallistuivat kilpailuun alku- ja pääruoka lisukkeineen -sarjassa. Kalat valmistaa Rengossa toimiva Heimon Kala Oy.
Raadin mielestä on kulttuuriteko tuoda markkinoille kotimaista kalaa helppoina fileinä ja kuluttajaystävällisissä pakkauksissa. Raati arvioi Pirkka-luonnonkalasarjaa seuraavasti: kauniisti pakattu, voi nopeasti valmistaa haluamakseen, tarjoaa läpi vuoden tuoretta kotimaista kalaa, mahdollistaa myynnin ilman palvelupistettä eikä kuluttajan tarvitse jonottaa palvelutiskille.
Tuotesarja sisältää silakkafileitä, perattua silakkaa, kuhafileitä, haukifileitä, ahvenfileitä ja siikafileitä. Kalat pyydystetään Selkämereltä. Kalojen hygienia- ja valmistusprosessi on taattu tehokkaalla logistiikalla ja valmistusmenetelmällä. Tuotteiden kylmäkuljetus varmistetaan aina kalastajilta kauppoihin asti. Tuotteet on pakattu 300 gramman suojakaasurasioihin, ja ne säilyvät pakkauspäivä mukaan lukien neljä päivää.
Pirkka on Keskon oma tuotemerkki, jonka tunnettuus Suomessa on yli 94 prosenttia. Hyvään hinta-laatusuhteeseen pohjautuvaa Pirkka-brändiä kehitetään aktiivisesti ja uusia tuotteita sarjaan tulee vuosittain noin 200. Pirkka-tuotteita on tätä nykyä yli 1 300.
Lisätietoja:
Tuoteryhmäjohtaja Jari Simolin, Ruokakesko Oy, puh. 01053 28771 tai 050 525 5737 (naposteluporkkana)
Tuoteryhmäjohtaja Jukka Koivunen, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22665 (luonnonkalat)
Kuvapyynnöt:
Markkinointitiedottaja Tarja Sievänen, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22453