Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen Keskon "Kaupan päivässä": Lisää riskipääomaa varhaisvaiheessa oleville yrityksille ja tuotteille

Keskon järjestämässä Kaupan päivä -seminaarissa puhuttiin tänään talouden verkottumisesta ja brändistrategioista. Kaupan päivä keräsi Helsingin Marina Congress Centeriin 550 osanottajaa - kaupan ja teollisuuden johtoa, keskeisiä viranomaisia ja muita vaikuttajia.

Kaupan päivän avannut Keskon pääjohtaja Matti Honkala totesi verkottumisen olevan olennainen osa globalisaatiota. Yhä useampi yritys keskittyy ydinliiketoimintaansa ja siirtää tuki- ja avustavia toimintoja alihankkijoilleen tai ulkoistaa niitä. Verkottuminen tarjoaa niin suurille kuin pienillekin yrityksille uusia mahdollisuuksia kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamiseen, ja ydinkumppanuuksia rakentamalla verkottumisessa ja yhteistyössä päästään yhä pidemmälle ja syvemmälle. Ydinliiketoimintaan liittyvät yhä kiinteämmin vahvat brändit. Honkalan mukaan kaupan omat merkit eivät koskaan syrjäytä suuria menestyviä brändejä, vaan ne ovat osa jokaisen kaupan ketjun omaa kokonaisstrategiaa, joissakin tapauksessa hyvinkin hallitseva osa, joissakin taas hyvin marginaalinen.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen käsitteli omassa puheenvuorossaan mm. innovaatio- ja teknologiarahoituksen ja verkottumisen vaikutuksia Suomen talouselämään. Pekkarisen mukaan innovaatio- ja teknologiarahoituksen kasvu on Suomessa lähes pysähtynyt. Samaan aikaan innovaatioiden ja tuotekehitystyön jalostaminen tuotteiksi ja yrityksiksi takkuaa. Yksityinen pääoma näyttää karttavan osallistumista tuotteiden ja yritysten varhaisen vaiheen rahoitukseen - riskipääoma on kadonnut nopean voiton teon tai varman tuoton maastoon, pikemminkin riskejä karttaen. Valtiovallan ja elinkeinoelämän tulisi yhteisvastuullisesti korjata tilannetta. Suomen talouden kasvun vauhdittamisessa ylivoimaisesti tärkein asia on tuottavuuden parantaminen ja yrittäjyyden rohkaiseminen, mihin tarvitaan sekä julkisen että yksityisen sektorin sitoutumista innovaatio- ja teknologia-rahoituksen kasvattamiseen. Myös pääomarahoituksen pullonkauloja on ratkottava yhteis-työssä, paneutuen erityisesti yritysten perustamisen ja nopean kasvun rahoitusongelmiin.

Tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen edellytyksiin kuuluu myös sekä sisäinen että ulkoinen verkostoitumiskyky. Globalisoituvan tuotantotoiminnan muutokset korostavat verkottumisen merkitystä. Julkishallinnon haasteena on ollut luoda Suomeen toiminta-ympäristö, joka helpottaa sekä kotimaista että kansainvälistä verkostoitumista. Ministeri Pekkarisen mielestä meillä tulee olla hyvät valmiudet kapeidenkin osaamisalueiden erikoistumiseen, riittävän massan luomiseen klusteroitumisen avulla ja myös toisistaan poikkeavien toimialojen vahvuuksien poikkitieteelliseen yhdistelemiseen.

Kaupan päivän muina alustajina toimivat Hartwall Oy:n toimitusjohtaja Mika Seitovirta, Volkswagen-konsernin brändijohtaja Frank Einecke ja Vivaldi Partners -konsulttiyrityksen toimitusjohtaja Erich Joachimsthaler. Alustuksia kommentoivaan paneeliin kuuluivat professori Henrikki Tikkanen Helsingin kauppakorkeakoulusta, toimitusjohtaja Hannu Mikkonen SRV Yhtiöt Oyj:stä ja varatoimitusjohtaja Harri Sivula Ruokakesko Oy:stä.

Lisätietoja
Kehitysjohtaja Jouko Kuisma, Kesko Oyj, puh. 01053 23140 tai 050 5143 043

Takaisin ylös