KESKO MYY MK-MAINOKSEN PUBLICIKSELLE

Kesko myy tytäryhtiönsä MK-mainoksen liiketoiminnan Publicikselle. Keskon varapääjohtajan, MK-mainoksen hallituksen puheenjohtajan Kalervo Haapaniemen mukaan kauppa on jatkoa Keskon strategian mukaiselle toiminnalle, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintojen kehittämiseen.

Kaupan myötä Publicis perustaa Suomen ensimmäisen vähittäiskaupan markkinointiin erikoistuneen mainostoimiston, Publicis Marché Oy:n. Publicis International Oy:n toimitusjohtajan Erkki Yrjölän mukaan kauppa vahvistaa Publiciksen asemaa laaja-alaisella vähittäiskaupan markkinointiosaamisella.

Vuonna 1964 perustetun MK-mainoksen liikevaihto oli vuonna 1999 noin 173 miljoonaa markkaa (29 milj. euroa) ja myyntikate 20,9 miljoonaa markkaa (3,5 milj. euroa). 53 henkilöä työllistävänä täyden palvelun toimistona MK-mainos vastaa mainonnan suunnittelun lisäksi myös asiakkaidensa mediasuunnittelusta ja välityksestä. Yhtiöllä on myös alan kehittyneimpiin kuuluva digitaalinen aineistonhallintajärjestelmä.

MK-mainoksen toimitusjohtaja Kari Soininen jatkaa tehtävässään uuden Publicis Marché Oy:n toimitusjohtajana. Yhtiö toimii toistaiseksi nykyisissä tiloissaan Katajanokalla.

Publicis International Oy kuuluu Pariisin pörssissä noteerattavaan, Euroopan suurimpaan mainostoimistoryhmä Publicis Groupe SA:han. Vuonna 1926 perustetun Publicis-ketjun laskutus nousi viime vuonna runsaaseen 45 mrd markkaan (7,6 miljardiin euroon). 8300 henkeä työllistävän ryhmän myyntikate oli 6,8 miljardia markkaa (noin 1,1 miljardia euroa).

Viimeisimpänä kansainvälisenä hankkeenaan Publicis on ostanut englantilaisen Saatchi & Saatchi -ryhmän.

Lisätietoja

Kalervo Haapaniemi, varapääjohtaja, Kesko Oyj, puh. 01053 22204 (klo 16 jälkeen)
Erkki Yrjölä, toimitusjohtaja, Publicis International Oy, puh. (09) 2285 6324, 0500 814811
Takaisin ylös