K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 29.4.2025 Tammi-maaliskuun luvut paljastavat, että Etelä-Karjalassa on herätty kunnostamaan niin koteja kuin pihoja. K-Rauta-ketjun kaupoilla myynti on kasvanut 3,3 %.
”Tutkimuksen mukaan kuluttajat olivat huomattavasti valmiimpia vähentämään punaisen lihan kulutustaan kotiruokailussa kuin ravintolaruokailussa. Tämä kertonee suomalaisten arvostavan punaista lihaa – sitä valitaan, kun ravintolassa halutaan herkutella”, kertoo Kespron asiakastieto- ja markkinointiyksikön johtaja Hannu Korhonen.
Punaisesta lihasta kohti vihanneksia
Jopa 42 prosenttia vastaajista kertoi lisäävänsä vihannesten ja juuresten kulutustaan ravintolaruokailussa seuraavan vuoden aikana.
Samalla kun punaisen lihan kulutusta ravintolassa vähennetään, tutkimukseen vastaajista 39 prosenttia aikoo lisätä ravintolaruokailussa kalaa, 18 prosenttia soijaa ja tofua ja 28 prosenttia uskoo lisäävänsä muiden kasviproteiinien kulutustaan.
Ne tutkimuksen vastaajat, jotka olivat vähentäneet punaisen lihan kulutustaan, vaihtoivat kulutustaan broileriin, kalaan sekä vihanneksiin.
”Ravintolaruokailijoista 14 prosenttia uskoo lisäävänsä broilerin kulutustaan seuraavan vuoden aikana. Kalaa edullisempana raaka-aineena uskon broilerin nousevan ravintoloiden ruokalistoille entistä näkyvämpään osaan”, kertoo Korhonen.
Fleksauksella tavoitellaan terveellisyyttä
Jopa 69 prosenttia vastaajista kertoi kasvispohjaisten raaka-aineiden kulutuksensa lisääntymisen johtuvan halusta syödä terveellisemmin. Uutuuksien kokeilu, eettiset näkökulmat ja ympäristökulmat korostuivat pääsääntöisesti sitä enemmän vastaajien syissä siirtyä kasvispohjaisiin raaka-aineisiin mitä nuoremmasta vastaajaryhmästä oli kyse.
”Vaikka punaisen lihan suosio ulkona syömisessä pysyy tutkimuksen mukaan suhteellisen vakaana myös tulevaisuudessa, kasvisruokailun suosion lisääntyminen haastaa ravintolat ottamaan entistä paremmin huomioon listoillaan myös kasvispohjaiset ratkaisut”, summaa Korhonen.
* Kespro toteutti Ravintolaruokailijoiden fleksaus ‑kyselytutkimuksen K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä toukokuussa 2020. Kyselytutkimukseen vastasi yli 1400 kuluttajaa ympäri Suomea. Kysely kohdennettiin henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ulkona syömisestä ja ruokatrendeistä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Liite: Kespro ravintolaruokailijoiden fleksaus -tutkimus 21.9.2020