
Lähiruoan tietä kaupan hyllyille on jo vuosia vauhditettu K-ryhmässä Lähiruokatreffeillä eri puolilla Suomea. Kuudetta vuotta peräkkäin K-ryhmän ja Ruokatiedon järjestämät tapahtumat tuovat yhteen kauppiaat ja pientuottajat. Vuosien 2014–2019 aikana on järjestetty yhteensä 36 Lähiruokatreffit ympäri Suomea ja niihin on osallistunut yli 500 tuottajaa ja 1 200 kaupan edustajaa. 90 prosenttia osallistuneista K-kauppiaista on sopinut uusia kumppanuuksia Lähiruokatreffeillä. Helsingissä K-Kampuksella 22.10. järjestettävät Lähiruokatreffit kokoavat paikalle 65 lähituottajaa ja ne ovat tämän vuoden viimeiset ja viidennet Lähiruokatreffit.
Lähiruokatreffien ansiosta on syntynyt useita pientuottajien menestystarinoita, ja moni pienempi toimija on onnistunut moninkertaistamaan myyntinsä uusien kauppakontaktien ansiosta. Monelle toimijalle lähiruokatreffit ovat avanneet myös tien K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan.
Suomen suurin lähiruokakauppa
Kokonaisuutena paikallisten tuotteiden myynti on kasvanut jo usean vuoden ajan K-ruokakaupoissa. Viime vuonna paikallisten tuotteiden myynti kasvoi K-ruokakaupoissa kahdeksan prosenttia.
”Paikallisia tuotteita kysytään jatkuvasti enemmän. Haluamme K-ryhmässä vastata sekä asiakkaidemme tarpeisiin että edesauttaa paikallisten pientuottajien menestymistä. K-ruokakaupoissa on Suomen laajin paikallisten tuotteiden valikoima, jota kauppiaamme kasvattavat ostamalla tuotteita suoraan tuottajilta omien kauppojensa valikoimiin”, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
”Meille lähiruoka ja yhteistyö pientuottajien kanssa on itsestäänselvyys ja osa pientuottajista on tuttuja jo ajastamme isämme kaupalla kahdenkymmenen vuoden takaa. Tänä vuonna myydyimpiä lähituotteita kaupassamme ovat olleet mansikat, herneet, basilika, omenat ja kirsikkatomaatit, sanoo K-Supermarket ja K-Market Redin kauppias Teemu Tikkala.
K-ryhmälle suomalainen ruoka on arvovalinta
Esimerkkejä K-ryhmän teoista suomalaisen ruoan puolesta
Lähiruokatreffit
Pientuottajat ja Kespro
Tuottajalle kiitos
K-Ostokset
Suomalaiset suosivat lähiruokaa yhä enemmän
Lähiruokatrendi näkyy yhä selvemmin suomalaisten asenteissa. Suomi Syö 2019 -tutkimuksen* mukaan 82 prosenttia pitää tärkeänä saada syödä suomalaista ruokaa ja 80 prosenttia arvioi kotimaiset elintarvikkeet ulkomaisia turvallisemmiksi. Suomalaisuuden lisäksi ruoassa arvostetaan paikallisuutta. 66 prosenttia suomalaisista ostaa lähiruokaa vähintään pari kertaa kuukaudessa ja 41 prosenttia ostaa sitä peräti viikoittain. Lähiruoan ostamisen taustalla on erityisesti halu tukea lähialueita; tuottajia, työllisyyttä sekä lähialueiden taloutta. Lähde: Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama Suomi Syö 2019 -tutkimus.