Suomalaiset suosivat kesällä tuoreutta ja konstailematonta ruokailua

K-ruokakauppojen TNS Gallupilla teettämä tuore tutkimus osoittaa, että makkaran jälkeen suomalaiset grillaavat mieluiten vihanneksia. Joka toinen grillaa vähintään kerran viikossa kesäkaudella ja reilu kolmannes joka viikonloppu. Eniten suomalaiset grillaavat makkaraa, mutta vihannekset tulevat hyvänä kakkosena.

Vihannekset ovat tulleet selvästi osaksi suomalaisten suosimia grilliherkkuja. 72 % suomalaisista on grillannut tänä tai viime kesänä vihanneksia, makkaraa 88 %. Sekä liha- että kasvisvartaiden tekeminen on suosittua, samoin erilaisten hedelmien grillaaminen jälkiruoaksi. Kalaa grillataan selvästi harvemmin kuin porsaan tai naudan lihaa. Kalan suosio on suurempaa muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Porsas on suosituin grillattavista lihoista (69 %), sen jälkeen tulevat broileri (59 %) ja naudanliha (49 %).

Suosituin grillauspaikka on oma kotipiha, tosin 18 - 24-vuotiaat grillaavat erityisesti mökillä. Maaseudulla oman kotipihan osuus grillauspaikkana korostuu ja muiden mökeillä tapahtuva grillaaminen on vähäisempää. Yhteisissä tiloissa, taloyhtiön pihalla tai ulkoilu- ja leirintäalueilla grillaaminen on vähäistä. Grillaaminen on kuitenkinsuomalaisia yhdistävä ruoanlaittotapa, sillä se on yhtä yleistä niin kaupungeissa kuin maaseudullakin.

Grillaaja on yhtä hyvin nainen kuin mies

45 - 54 -vuotiaat ovat ahkerimpia grillaajia, nuoret grillaavat vähiten. Miehet grillaavat toisten mökeillä vieraillessaan selvästi naisia enemmän. Muuten naiset grillaavat siinä missä miehetkin. Suosituin grilli on kaasugrilli, tosin nuorilla itse tehtyjen ja pihagrillien osuus on kaasugrilliä merkittävämpi.

Grillaamisen osuus ruoanlaitosta kasvaa erityisesti viikonloppuisin. 41- 51 -vuotiaista 51 % grillaa ”viikonlopun kunniaksi”. Nuorilla illanistujaisten ja lomagrillaamisen merkitys korostuu.

Nuoret ovat kiinnostuneita suomalaisesta ruuasta

Viime aikoina kiinnostus ruoanlaittoon on noussut eniten 18 - 24-vuotiailla (40 %). Peräti 60 % tästä ikäryhmästä on kiinnostunut erityisesti suomalaisesta ja pohjoismaisesta ruoasta enemmän kuin aikaisemmin. Sen sijaan esimerkiksi japanilainen ja thaimaalainen ruoka ovat menettäneet suosiotaan nuorten keskuudessa. Yli 50 % tutkimukseen osallistuneista nuorista ilmoitti kiinnostuksensa hiipuneen itämaisiin ruokiin. Sen sijaan välimeren keittiön suosio on pysynyt kutakuinkin ennallaan kaikissa ikäryhmissä.

Paikallisuus tärkeää kesäisin

Noin joka toisen suomalaisen ruoan ostospaikka muuttuu kesällä. 45 ­- 54 -vuotiaat vaihtavat ostospaikkaansa muita ikäryhmiä enemmän. 35 - 54 -vuotiailla ostokäyttäytyminen muuttuu kaikista ikäryhmistä eniten kyläkauppoja suosivaksi. Myös pääkaupunkiseutulaisilla ja lapsilla kyläkauppojen merkitys korostuu. Muilla ikäryhmillä vakiintuneista ostospaikoista poikkeavat auto- ja supermarketit ovat myös merkittävässä asemassa kesäisin.

Alueellisesti tarkasteltuna ostospaikan muutos koskee eniten pääkaupunkiseutulaisia, joista vain kolmannes käy kesäisin samassa paikassa ostoksilla kuin muina vuodenaikoina. Tori on erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla. Myös muista suomalaisista yli kolmannes käy torilla kesäisin, tosin nuoret muita ikäryhmiä vähemmän.

Moni vastaajista toivoo kyläkauppansa säilyvän. Kesäkaupoilta toivotaan erityisesti paikallisia tuotteita sekä tuoreita ruokia ja vihanneksia. Konstailemattomuus näkyy myös grillaamisessa – hyvä perusmaut ja tuoreus tuntuvan olevan suomalaisille erikoisia grillauskokemuksia tärkeämpiä.

– Tämän kaltaiset tutkimukset antavat meille oleellista tietoa suomalaisesta ruokakulttuurista. Tärkeää tietoa meille tulee myös kauppiailta ja kauppojen henkilökunnalta, joilla on paras asiantuntemus asiakkaidemme paikallisista erityispiirteistä ja paikkakunnalla valmistettavista erikoistuotteista, toteaa Ruokakeskon markkinointijohtaja Juha Andelin.

Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Juha Andelin, Ruokakesko Oy, puh. 0500 504 302
Tutkimuspäällikkö Ulla-Riikka Tapionlinna, TNS Gallup Oy, puh. 040 727 0488

Näin tutkimus toteutettiin:

-          Tutkimus toteutettiin viikoilla 21–22/2007

-          Tutkimukseen vastasi 1066 18 – 65 -vuotiasta suomalaista

Poimintoja tutkimuksesta:

-          Kantarelli on suomalaisten ehdoton lempisieni. Paljon on myös niitä, jotka eivät pidä sienistä. Lähes puolet kyselyyn vastaavista nuorista kuului tähän ryhmään.

-          Miehet pitävät selvästi enemmän mansikoista (44 %) kuin vadelmista (15 %), naiset suosivat molempia yhtä paljon

-          Mansikan suosio vähenee mentäessä ikävuosissa ylöspäin. Nuorista 70 % pitää mansikkaa lempimarjanaan, yli 55-vuotiaista vain 16 %. Heillä suosio jakaantuu melko tasaisesti eri marjojen kesken, lakan saadessa enemmän mainintoja kuin muilla ikäryhmillä

-          Miehistä 42 % ja naisista 24 % ei juuri koskaan pohdi ruoan hintaa

-          Iän karttuessa pidetään yhä tärkeämpänä tuotteiden vertailua keskenään. Yli 55-vuotiaista 78 % vertailee tuotteita muun kuin hinnan perusteella.

Kesko (www.kesko.fi) on suomalainen vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään tarjoamalla arvostettuja tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.


Takaisin ylös