Torstaina 26.4. pidetyssä Suomalaisen Keksijän päivän juhlatilaisuudessa jaettiin KONSTA-palkinnot suomalaisen keksintö- ja innovaatiotoiminnan merkittäville edistäjille. Pirkka-lehti palkittiin tilaisuudessa Media-KONSTA:lla. Muita palkintojen saajia olivat muun muassa Kone Oyj ja Espoon Otaniemi. Suomalaisen Keksijän Päivä on osa Maailman henkisen omaisuuden päivää, jota vietetään kaikkialla maailmassa 26. huhtikuuta.
”NiksiPirkka on vakuuttava näyttö suomalaisen kekseliäisyyden laajuudesta ja ehtymättömyydestä. Samalla se on todiste kaikkialla kytevästä innovointikyvystä ja -halusta, jolle liian harvoin tarjotaan tuotteistettua mahdollisuutta saattaa sen tulokset muidenkin hyödynnettäviksi. Niksit ovat arjen innovaatioita, joille on entistä tärkeämpää antaa niille kuuluva asema ja arvostus suomalaisessa innovaatioympäristössä”, perusteli palkintoraati valintaansa.
Niksejä on kerätty Pirkan lukijoilta 33 vuotta, alkaen vuodesta 1974. Niksien keräämisen toimeenpanijoita olivat silloisen Pirkka-lehden päätoimittaja Osmo Lampinen sekä toimituspäälliköt Tuire Kansanen ja Maija Kauppinen.
NiksiPirkka on Suomen luetuin palsta – sen lukee joka kerta yli kaksi miljoonaa lukijaa. Niksejä lähetetään myös ahkerasti. Joka neljännen ehdotuksen lähettäjä on mies, aktiivisimman lähettäjäryhmän ollessa 20–30 -vuotiaat naiset.
Tähän mennessä lukijoilta on saapunut noin 80 000 niksiä, joista julkaistaviksi on päätynyt 4 000. Lähetettyjen niksien määrä on myös kasvanut vuosi vuodelta, vuonna 2006 niitä lähetettiin lähes 10 000 kappaletta. Niksi-innovaatioiden kohteeksi on päätynyt noin 1 200 esinettä, joista ehdottomasti suosituimmat ovat olleet sukkahousut, muovipussi ja pyykkipoika. Nykyisin niksejä voi lähettää myös kuvien kera www.pirkka.fi -sivuille.
”NiksiPirkka on suomalaista innovatiivisuutta ja huumorintajua parhaimmillaan. Se myös elää ajassa. Viime aikoina olemme saaneet esimerkiksi yhä enemmän ”viherniksejä”, eli ympäristön hyvinvointiin liittyviä niksejä. Pienillä teoilla voi olla suuria vaikutuksia, ja olen iloinen, että voimme tarjota suomalaisille näin suositun ja konkreettisen tavan jakaa hyviä innovaatioita”, sanoi palkinnon vastaanottanut Ruokakeskon markkinointipäälikkö Tuula Salmi.
Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Tuula Salmi, Ruokakesko Oy, puh. 01053 37171
Niksologi Anssi Orrenmaa, puh. 050 352 1114.
Vuodesta 1933 asti ilmestynyt Pirkka-lehti on 2,5 miljoonalla lukijallaan Suomen suurin aikakauslehti. Pirkka.fi -sivustoilla on 50 000 kävijää viikossa. Sen luetuin osio on Pirkka-reseptihaku.
Kesko (www.kesko.fi) on vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään tarjoamalla arvostettuja tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan. Kesko toimii Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.