Tiistaina julkistetun Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan Pirkka on kasvattanut lukijakuntaansa lähes 60 000 lukijalla. Yli 2,5 miljoonalla lukijallaan Pirkka säilyttää vankasti sijansa Suomen luetuimpana lehtenä.
”Vuodesta 1933 saakka julkaistua lehteä ei ollut helppoa lähteä uudistamaan. Nämä tutkimustulokset kertovat, että teimme oikein, kun päädyimme korostamaan lehdessä alussa asti ollutta keskeisintä ominaisuutta – hyötyä lukijoille”, toteaa Ruokakeskon Asiakkuus-yksikön johtaja Niina Ryynänen.
Lukijamäärän lisääntymiseen on vaikuttanut jonkin verran K-Plussa-asiakkaiden määrän kasvu, mutta suurin selittäjä on lehden onnistunut uudistaminen. ”Pirkan suuruusluokassa lukijamäärien kasvattaminen ei ole helppoa. Tämä on vahva todiste merkittävän uudistuksen onnistumisesta sekä siitä, että Pirkka on edelleen haluttu ja vetovoimainen instituutio suomalaisessa mediakentässä", Pirkka-lehden päätoimittaja Kari Silvola kertoo.
A-lehtien ja K-Plus Oy:n tilaamien omien lukijatutkimusten mukaan lehden ilme koetaan aiempaa raikkaammaksi. Lehti on säilyttänyt luotettavuutensa, uskottavuutensa ja kiinnostavuutensa sekä samalla nykyaikaistunut.
Lisätietoa tutkimuksesta ja Pirkka-lehdestä:
- KMT:n lukijatiedot sekä taustatiedot kerätään tietokoneavusteisina puhelinhaastatteluina (CATI). Tutkimuksen näyte muodostetaan alueellisesti ositettuna otantana niin, että se edustaa Suomen 12 vuotta täyttänyttä suomen- ja ruotsinkielistä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
- Levikintarkastus Oy on teettänyt Kansallista Mediatutkimusta vuodesta 1972 lähtien. Alusta saakka KMT-organisaatiossa ovat olleet mukana Aikakauslehtien Liitto, Sanomalehtien Liitto, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ja Mainostajien Liitto. Tutkimusyritys on TNS Gallup.
- K-ryhmän kanta-asiakaslehti Pirkka uudistettiin vuoden 2007 alussa, jolloin sen kustantajaksi valittiin A-lehdet-konserniin kuuluvaMarkkinointiviestintä Dialogi Oy.
Kuvan aiheesta voi ladata osoitteesta www.kesko.fi/aineistopankki osiosta Ajankohtaista.
Lisätietoja:
Johtaja Niina Ryynänen, Ruokakesko Oy, puh. 01053 37100
Päätoimittaja Kari Silvola, Markkinointiviestintä Dialogi Oy, puh. 0400 831 823
K-ryhmän kanta-asiakaslehti Pirkka jaetaan K-Plussa-korttilaisille kuukausittain. K-Plussa-kortti on jo noin 3,5 miljoonalla suomalaisella melkein 1,8 miljoonassa taloudessa, ja kortin käyttöpaikkoja on lähes 3 000. Viime vuonna K-Plussan kanta-asiakasohjelmaan tuli 185 000 uutta asiakasta ja tänä vuonna K-Plussa-asiakkaiden määrä on edelleen kasvanut lähes 100 000:lla. K-ryhmän kauppojen lisäksi monipuoliseen Plussa-verkostoon kuuluvat mm. Neste, Sonera, Pohjola, A-lehdet, Helsingin Energia, Scandic Hotels, Finnkino ja Europcar.