Ruokakesko Oy uudistaa ketjukonseptejaan ja keskittyy jatkossa viiteen ketjuun. Kolme ketjuista on valtakunnallista: K-citymarket, K-supermarket ja K-market. Lisäksi kaupunkikeskustoissa kehitetään K-pikkolo-ketjua sekä lähiöissä ja maaseudulla K-extra-ketjua. Uudistuksen yhteydessä K-lähikaupat ja Rimit yhdistetään K-market- , K-extra- ja K-pikkolo-ketjuihin. Uudistus toteutetaan noin kahden vuoden aikana, eikä se vähennä K-kauppojen kokonaismäärää.
Suurimmat ketjut K-citymarket ja K-supermarket jatkavat nykyisillä konsepteillaan ja niiden lukumäärää kasvatetaan voimakkaasti. Lähikauppaverkoston kehittämisellä pyritään hyvään asiakaspalveluun ja tuotevalikoimien monipuolistamiseen. Keskittämällä lähimarkkinoiden kauppapalvelut kolmeen kauppakonseptiin saavutetaan selkeyttä, tehokkuutta ja säästöjä, mikä varmistaa kuluttajahintojen edullisuuden. Tavoitteena on vahvistaa lähikauppaverkostoa vastaamaan nykyaikaisen kuluttajan monipuolistuneita tarpeita. K-market, K-extra ja K-pikkolo tarjoavat asiakkailleen monipuolisen tuotevalikoiman ja parhaan palvelun läheltä.
K-merkki on Suomen tunnetuin ruokakaupan merkki ja asiakkaat liittävät siihen hyviä ominaisuuksia. Uudistuksen myötä kuluttajan on entistä helpompi tunnistaa K-ruokakauppaketjut. Ulkoisesti uudistus näkyy siten, että kauppojen valomainoksista poistuvat ”K-kertoimet” eli yksi, kaksi, kolme tai neljä K:ta. Niiden tilalle kaikkien ketjujen nimen eteen tulee K-merkki.
K-pikkolo on moderni kaupungin lähikauppa. Se tarjoaa uusia ruokaratkaisuja ja mukaan otettavaa valmista ruokaa. K-pikkolo-ketjun tavoitteena on noin 100 kaupan verkosto ja noin 170 miljoonan euron myynti. K-pikkolo-ketjun rakentaminen on aloitettu pääkaupunkiseudulta.
K-extra on markkinointiketju, joka mahdollistaa monipuolisen eri tavara-alat kattavan palvelutarjonnan. Ketjun tavoitteena on yli 300 kaupan verkosto ja noin 170 miljoonan euron myynti.
K-marketin tavoitteena on olla oman alueensa paras ja palvelevin ruokakauppa. K-marketin verkostotavoitteena on 350 kauppaa ja noin miljardin euron myynti.
K-supermarket-ketjussa on uudistuksen jälkeen lähes 200 kauppaa. Sen myyntitavoite on puolitoista miljardia euroa.
K-citymarket-ketjun tavoitteena on runsaan 50 kaupan verkosto ja noin 2,0 miljardin euron myynti.
Lisätietoja:
Ruokakesko Oy, toimitusjohtaja
Kalervo Haapaniemi, puh. 0105322204
Ruokakesko Oy, johtaja Aila Hirvoila, puh. 01053 22080