KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 22.3.2016 KLO 10:15 1(1)
Tutkimusyritys A.C. Nielsen julkisti tänään tiedot Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista vuodelta 2015. K-ruokakauppojen strategia on purrut ja markkinaosuuden lasku taittunut edelleen. Suurin ketjumme K-citymarket voitti markkinaosuutta.
Nielsenin raportin mukaan K-ruokakauppojen markkinaosuus laski vuonna 2015 0,4 prosenttiyksikköä ja oli 32,7 %. Nielsenin tiedot perustuvat koko vuotta 2015 koskeviin lukuihin.
- K-ruokakauppojen markkinaosuutta pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa vaikuttaa siltä, että lasku on taittunut. Vuoden 2015 aikana voitimme markkinaosuutta useina kuukausina. Olemme iloisia siitä, että suurin ketjumme K-citymarket voitti markkinaosuutta, mikä on tulosta ketjun kehityshankkeiden loistavista läpivienneistä ja onnistumisista. Huomioitavaa on myös Anttilan myynnin vaikutus markkinaosuuslukuihin. Strategiamme mukaisesti panostamme lähimarkkinaan ja K-marketien uudistamiseen merkittävästi, minkä uskomme näkyvän myös markkinaosuuskehityksessä jo vuosien 2016 ja 2017 aikana, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
- Kun huomioidaan ostovoiman edelleen heikko kehitys Suomessa ja päivittäistavaratoimialan tiukka hintakilpailu, voimme olla viimeisimpien lukujen valossa tyytyväisiä kehitykseemme. Suomalaiset selvästi arvostavat yhä enemmän K-ruokakauppojen erinomaiseen laatuun, valikoimaan ja palveluun perustuvaa toimintamallia. Meidän noin 900 K-ruokakauppaa eri puolilla Suomea ovat erilaisia, valikoimiltaan ja palveluiltaan paikalliseen asiakaskysyntään räätälöityjä, kertoo Rauhala.
Strategiansa mukaisesti Kesko hakee kasvua lähimarkkinassa. Kesko ilmoitti lokakuussa ostavansa Suomen Lähikaupan. Yrityskaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä, ja kaupan odotetaan vahvistuvan vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Siwojen ja Valintatalojen ostaminen mahdollistaa suomalaisen lähikaupan kehittämisen ja avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia asiakkaiden palvelemiseen.
Lisätietoja:
Toimialajohtaja Jorma Rauhala, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 532 2211
Viestintäjohtaja Karoliina Partanen, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 532 0744
Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.
K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.