K-ruokakaupat alentavat 2 000 tuotteen hintoja tammi- ja helmikuussa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 18.01.2016 KLO 14.00

K-ruokakaupat alentavat 2 000 tuotteen hintoja raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen laskemisen ja kustannusten alenemisen vuoksi. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ruoan hinnan merkitys on korostunut monelle kuluttajalle. Samaan aikaan ruoan laadulla ja paikallisuudella on kasvava rooli ostopäätöksiä tehtäessä. Paikallisten lähituottajien tuotteiden myynti K-kaupoissa kasvoi viime vuonna 15 prosenttia.

"On täysin poikkeuksellista, että kuluttajahinnat ovat laskeneet näin pitkään yhtäjaksoisesti. Viimeksi näin on tapahtunut 50 vuotta sitten. Tämän ja kustannusten laskun seurauksena K-ruokakaupat alentavat noin 2 000 tuotteen hintoja. Hintojen tarkistaminen markkinatilanteen mukaan on täysin normaalia päivittäistavarakaupan toimintaa", toteaa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Päivittäistavarakaupan tuotteiden ostohinnat muuttuvat säännöllisesti, koska raaka-aineiden hintoihin vaikuttavat raaka-aineen saatavuus, sadon onnistuminen ja eri maiden valuuttakurssimuutokset. Raaka-aineita ostetaan suurissa erissä ja pitkäaikaisilla ostosopimuksilla, joten raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen muutokset siirtyvät vasta viiveellä kuluttajahintoihin. Myös Venäjän-vientikielto on laskenut selvästi kotimaisen ruoan vientiä, mikä puolestaan laskee kuluttajahintoja Suomessa. Lisäksi Kesko on jatkanut omien toimintojen tehostamista.

"Täytyy muistaa, että hinta ei yksin määritä ruokakauppaa - ruoka on aivan liian arvokas asia käsiteltäväksi vain tästä näkökulmasta. K-ruokakaupat ovat Suomen päivittäistavarakaupan laatujohtajia. Tarjoamme suomalaisille parhaat ruokakaupat, joissa kohtaavat erinomainen palvelu, monipuolisimmat valikoimat sekä kattava valikoima paikallisia suomalaisia tuotteita. Esimerkiksi paikallisten lähituottajien tuotteiden myynti on kasvanut useana vuonna peräkkäin K-ruokakaupoissa, ja viime vuonna myynti kasvoi 15 %", jatkaa Rauhala.

Kilpailukykyinen hintataso on Suomen päivittäistavaramarkkinoilla menestymisen edellytys, mutta maailman vastuullisimpana ruokakauppana K-ryhmän tehtävänä on huolehtia koko elintarvikeketjun hyvinvoinnista.

Kesko ja K-ruokakauppiaat tekevät jatkuvasti konkreettisia toimia suomalaisen ruoantuotannon elinvoimaisuuden turvaamiseksi. Tästä esimerkkeinä ovat Tuottajalle kiitos -toimintamallin lanseeraus, aktiivinen osallistuminen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaan sekä paikallisia tuottajia, kauppaa ja kuluttajia yhdistävien Lähiruokatreffien järjestäminen. K-ruokakauppiaat ostivat viime vuonna 570 miljoonalla eurolla paikallisilta tuottajilta tuotteita. Hintojen laskeminen ei saa vaikuttaa suomalaisen ruoan laatuun tai alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuuteen kielteisesti.

Kauppaketjuittain hintoja alennetaan tammi-helmikuussa seuraavasti: K-citymarketeissa noin 2 000 tuotteessa, K-supermarketeissa noin 1 350 tuotteessa ja K-marketeissa noin 550 tuotteessa. Ensimmäiset hintojen alennukset tulivat voimaan tammikuun alussa, ja seuraavat alennukset tehdään helmikuussa.

Lisätietoja:
Toimialajohtaja Jorma Rauhala, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 5322 211
Johtaja Ari Akseli, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 010 532 3490
Viestintäjohtaja Karoliina Partanen, Kesko, päivittäistavarakauppa p. 010 5320 744

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Takaisin ylös