Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Sijoittajablogi: Esittelyssä autokaupan uusi toimialajohtaja Sami Kiiski

01.06.2023

Sami Kiiski siirtyi Keskon autokaupan toimialan johtoon 1. kesäkuuta edellisen toimialajohtajan Matti Virtasen jäädessä eläkkeelle. Kiiski on aiemmin luotsannut Keskon urheilukauppaa, joka on nykyisin osa autokaupan toimialaa. Sijoittajablogissa Kiiski avaa näkemyksiään muun muassa siitä, mikä yhdistää auto- ja urheilukauppaa ja miten luodaan alan paras asiakaskokemus yhdistämällä hyvät digitaaliset palvelut ja mahdollisuus päästä fiilistelemään autoja käytännössä.

Tylsiä hetkiä ei Keskon autokaupan uudelle johtajalle ole tiedossa. Autoilu ja autokauppa maailmanlaajuisesti ovat keskellä suurta murrosta: autoilu sähköistyy nopeasti ja samaan aikaan digitalisaatio muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä. Keskon autotoimialaa on viime vuosina uudistettu merkittävästi, mikä on näkynyt hyvin kehittyneenä kannattavuutena silloinkin, kun alaa ovat rasittaneet uusien autojen saatavuusongelmat. Saatavuuteen liittyvät haasteet ovat alkaneet hellittää, mutta uutena huolena on kuluttajien ostovoiman heikentyminen ja sen vaikutus ihmisten haluun ja kykyyn ostaa autoja. 

Sami Kiiski painottaa, että Keskon autokaupan aktiivinen kehittäminen ja uudistaminen jatkuu ja katse on vahvasti tulevaisuudessa. Jo kehitettyjä hyviä aihioita viedään eteenpäin ja jatkojalostetaan. Strategiansa mukaisesti toimiala keskittyy sekä uusien että käytettyjen autojen myyntiin ja erilaisiin palveluihin, kuten Suomen laajimpaan sähköautojen latausverkostoon.

Vahvat brändit ja monikanavaisen ostokokemuksen kehittäminen yhdistävät auto- ja urheilukauppaa

Keskon urheilukauppaan kuuluvat Intersport- ja Budget Sport -ketjut. Urheilukauppa on aiemmin ollut osa rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialaa, mutta se siirtyi huhtikuun alussa osaksi autokaupan toimialaa. Urheilukauppaa vuodesta 2020 vetäneen Kiisken mielestä se istuu hyvin osaksi autokaupan toimialaa, ovathan sekä auto- että urheilukauppa vahvasti kuluttajapainotteista bisnestä, jossa toiminta keskittyy Suomeen, mutta myytävät brändit ovat pitkälti kansainvälisiä.

Mitä oppeja Kiiski tuo mukanaan urheilukaupasta autokaupan puolelle?

”Volkswagen-konserni on K-Auton tärkeä ja läheinen yhteistyökumppani. Urheilukaupan puolella olen tottunut tekemään työtä vahvojen kansainvälisten brändien kanssa. Olemme myös tehneet paljon työtä digitalisaation ja monikanavaisen ostokokemuksen edistämiseksi – nämä ovat autokaupassakin olennaisia kehittämisalueita. Erityisen paljon mahdollisuuksia näen konseptikehityksessä ja K-Auton brändin vahvistamisessa”, toteaa Kiiski.

Tähtäimessä autokaupan paras asiakaskokemus

Yksi Keskon autokaupan tärkeimmistä strategisista tavoitteista on mahdollistaa alan paras asiakaskokemus. Kiiski painottaa, että on tärkeää tehdä sekä autojen että autoiluun liittyvien palveluiden ostamisesta asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Tässä auttavat sekä kehittyneet digipalvelut että ammattitaitoinen henkilökunta, jonka asiakaspalveluosaamiseen ja tuotetietouteen tulee panostaa jatkossakin.

Asioinnin helppoutta voidaan edistää vaikkapa karsimalla turhaa paperityötä. Olennaista on myös hyödyntää asiakastietoa ja ennakoida sen avulla asiakkaan tarpeita – vaikkapa auttamalla asiakasta varamaan autohuolto oikeaan aikaan.

Monikanavaisuus – tehokkaiden digitaalisten palveluiden ja osaavan henkilökohtaisen asiakaspalvelun yhdistelmä – on tärkeä tekijä alan parhaan asiakaskokemuksen luomisessa   

Vaikka digitaalisilla palveluilla on autokaupassa nykyään iso rooli, Kiiski painottaa myös fyysisten kauppojen merkitystä: ”Auto on iso investointi, ja siksi on tärkeää, että meillä on myös oikeisiin paikkoihin sijoitettuja liikkeitä, joihin asiakas pääsee helposti fiilistelemään ja koeajamaan autoja”, Kiiski sanoo. 

Vastuullisempaa ja turvallisempaa liikennettä Suomeen

Kuten kaikessa Keskon toiminnassa, vastuullisuus on tärkeässä roolissa myös autokaupassa. K-Auton tutkimuksen mukaan suuri osa suomalaisautolijoista harkitsee vastuullisuuteen liittyviä seikkoja seuraavaa autoaan valitessaan. Kiisken mukaan autokaupalla on hyvät mahdollisuudet edistää vihreää siirtymää ja autoilun sähköistymistä. Toisaalta modernien polttomoottoriautojenkin päästöt ovat merkittävästi alhaisemmat kuin vanhemmissa malleissa. Suomen pahasti vanhentuneen autokannan päivittäminen hyödyttäisi ympäristöä ja edistäisi liikenneturvallisuutta.

Entä aikooko sekä autokaupasta että urheilukaupasta vastaava johtaja liikkua Suomen kesässä sähköautolla vai sähköpyörällä?

”Vahvasti sekä että, ihan säästä riippuen”, toteaa Kiiski hymyillen.

Takaisin ylös