Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.
Yhtenä Pohjois-Euroopan suurimmista kaupan alan toimijoista Kesko kuljettaa vuosittain valtavat määrät tuotteita kauppoihin ja asiakkaille. Tehokas ja älykäs logistiikka onkin Keskolle keskeinen kilpailukyvyn, hyvän kannattavuuden ja kasvun mahdollistaja. Kesko on investoinut merkittävästi logistiikkatoimintoihinsa viime vuosina: tuorein esimerkki tästä on uusi teknistä kauppaa ja autokauppaa palveleva Onnelan logistiikkakeskus Hyvinkäällä. Myös Keskon ruokakaupassa on panostettu sekä tehokkaaseen keskitettyyn varastointiin että kehittyneisiin IT-ratkaisuihin, robotiikkaan ja automatisaatioon.
Hyvinkäällä sijaitseva Onnelan logistiikkakeskus on Keskon historian suurin rakennushanke. Jättimäisellä 42 hehtaarin tontilla sijaitsevalla rakennuksella on kokoa 85 000 neliömetriä, mikä vastaa noin 12 jalkapallokenttää. Keskuksen käyttöönotto alkoi elokuussa ja parhaillaan sinne tuodaan muutossa tavaraa lähes 2 000 kuorma-autolastillista. Alkuvuodesta Onnisen teknisen kaupan logistiikka sekä K-Auton varaosalogistiikka aloittavat toimintansa Onnelassa 400-500 työntekijän voimin.
Onnelan rakennusprojekti eteni suunnitellussa aikataulussa ja sen kustannukset alittivat selvästi hankkeelle budjetoidut 300 miljoonaa euroa. Investointia rahoitettiin Keskon liikkeeseen laskemalla vihreällä joukkovelkakirjalainalla.
Sijoittajanäkökulmasta satsaus suurempaan ja modernimpaan teknisen kaupan varastoon on tärkeä. Onnisen liiketoiminta Suomessa on kasvanut merkittävästi sen jälkeen, kun Kesko osti yhtiön vuonna 2016. Kun rakentamisen suhdanne viimeksi oli korkeimmillaan, logistiikka muodostui ajoittain pullonkaulaksi Onnisen toimituksille. Onnelan ansiosta vastaavaa ei enää pääse tapahtumaan, kun rakentaminen lähtee taas kunnolla käyntiin.
Onnela-investoinnilla varaudutaan Onnisen ja K-Auton tulevaisuuden kasvuun. Samalla logistisia palveluita parannetaan entisestään.
Uusi ja aiempaa selvästi suurempi logistiikkakeskus mahdollistaa Onnisen tuotevalikoimien laajentamisen. Keskitetyn varastoinnin ansiosta muualla sijaitsevista sivuvarastoista voidaan luopua ja kaikki tuotteet toimittaa asiakkaalle yhdestä paikkaa, yhdellä kertaa. Onnelan varastonohjausjärjestelmä on nykyistä helppokäyttöisempi ja uuden keskuksen korkea automaatioaste nopeuttaa tuotteiden keräilyä, vähentää keräilyssä tapahtuvia virheitä ja mahdollistaa toimitusten tarkemman räätälöinnin asiakastarpeiden mukaan. Onnela tuo myös parannuksia palo- ja työturvallisuuteen ja keräilytyön ergonomiaan. Onnelan ansiosta Onninen voi myydä asiakkailleen myös enemmän lisäarvoa tuottavia palveluita, kuten esiasennusta, työkaluvuokrausta ja kokoonpanoa.
Onnisen nykyisen – niinikään Hyvinkäällä sijaitsevan – logistiikkakeskuksen tilat siirtyvät Onnelan käyttöönoton jälkeen K-Raudan käyttöön. K-Auton varaosalogistiikka siirtyy Onnelaan Ruotsista, mikä mahdollistaa jatkossa autojen varasosatoimitukset jopa saman päivän aikana ja parantaa tuotteiden toimitusvarmuutta.
Kolmasosa kaikesta Suomessa syötävästä ruuasta kulkee Keskon logistiikan kautta. Päivittäin 700 rekkaa kuljettaa tavaraa noin 1 100 K-ruokakauppaan ympäri maan sekä Kespron asiakkaille, kuten ravintoloille, kahviloille, kouluille, sairaaloille ja työpaikkaruokaloille. Logistiikkaketjun ytimessä on 95 000 neliömetrin kokoinen keskusvarasto Vantaan Hakkilassa, minkä lisäksi Keskon ruokakaupalla on 10 alueterminaalia.
Tehokas logistiikka yksi Keskon päivittäistavarakaupan hyvän kannattavuuden pilareista. Logistiikan tehokkuutta tukevat keskitetty varastointi ja suuret volyymit, mahdollisimman täysinä ajettavat kuormat sekä kehittyneiden ennuste- ja täydennysjärjestelmien, automaation ja tekoälyn hyödyntäminen.
Keskon ruokakaupan keskusvaraston hyllyiltä löytyy 21 500 eri tuotenimikettä, jotka matkaavat varastolta ruokakauppoihin ja ravintoloihin eri puolilla maata. Logistiikan päästöjä pyritään vähentämään kuljetuksia sähköistämällä.
Keskon logistiikan malli, jossa ruokakauppojen ja Kespron foodservice-asiakkaiden toimitukset kulkevat samoissa kuormissa ja jossa samoissa rekoissa voidaan kuljettaa eri lämpötiloja vaativia tuotteita, on ainutlaatuinen ja toimiva Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa. Tavaraa pohjoiseen vievät autot tuovat paluukuljetuksissa tuotteita paikallisilta tavarantoimittajilta ja esimerkiksi pakkausmateriaaleja asiakkailta. Logistiikan päästöjä pyritään vähentämään siirtymällä sähköautoihin: tavoitteena on kasvattaa sähköautojen määrä noin 200:een vuoteen 2030 mennessä.
Kuvat Onnelasta: Saku Metsärinne