Sijoittajablogit ja -podcastit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Keskon autokauppa menestyy erittäin haastavasta markkinasta huolimatta – haastattelussa toimialajohtaja Johanna Ali

28.11.2025

Vaikka autokaupan markkina on edelleen erittäin haastava, Keskon autokaupan tulokset ovat olleet tänä vuonna erinomaisia. Autokaupan toimialajohtajana pian puolitoista vuotta toiminut Johanna Ali haluaa muuttaa alan imagoa, parantaa mielikuvia ja nostaa asiakaskokemuksen tasoa: ”Mielestäni asiakkailla on oikeus saada autokaupassa paljon parempaa palvelua kuin mihin Suomessa on totuttu.”

Autokaupan vaikea markkinatilanne ja suuri murros vaikuttavat myös Keskon autokaupan toimialaan, kertoo toimialajohtaja Johanna Ali: ”Kuluttajien heikentynyt luottamus, epävarmuus tulevasta ja varovaisuus ostokäyttäytymisessä asettavat alallemme luonnollisestikin todella suuria haasteita, eivätkä ne eivät liity pelkästään uusien autojen kauppaan. Myös palveluliiketoimintaan kohdistuu valtavia muutospaineita.”

Autokaupan kehitystä arvioidaan tyypillisesti henkilöautojen ensirekisteröintien pohjalta. Niitä tehtiin Suomessa viime vuonna reilut 70 000. Käytettyjen autojen kaupassa liikkui samaan aikaan yli 600 000 autoa, ja tästä yli puolet tapahtui kuluttajien välisenä.

Suomessa pitäisi myydä reippaasti yli satatuhatta uutta autoa vuodessa, jotta teillämme liikkuvien autojen keski-ikä ei pääsisi vanhenemaan. ”Uusien autojen markkina on ollut viime vuodet historiallisen heikolla tasolla, ja tänä vuonna päästään hädin tuskin viime vuoden lukuihin”, sanoo Ali.

K-Autossa onkin pistetty hihat heilumaan myös vaihtoautojen kaupassa. Se on volyymiltaan vakaampaa, ja luotettavaksi koettu K-brändi on avittanut markkinoille tuloa.

Palveluliiketoiminnassa on enemmän purtavaa. ”Nyt bisnestä sulaa väistämättä alta, kun uusien autojen myynti on ollut niin pitkään keskiarvoa vähäisempää ja yleistyvien sähköautojen huoltoväli on pidempi eikä niihin vaihdeta öljyjä. On siis löydettävä uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Ali.

K-Auton kokonaisuuteen kuuluu myös K-Lataus ja kovasti yleistyvä autojen leasing. ”Siinä meillä on valtavat mahdollisuudet kehittyä, toki kilpailijat kirittävät rinnalla vahvasti.”

K-Auton asema vahvistuu koko ajan

Autokaupan markkinaosuuksia tarkastellaan yleensä brändeittäin ja malleittain, mutta Alilla on esittää lukuja myös toimijoittain: ”Uusien autojen kaupassa K-Auton markkinaosuus oli pitkään 14 prosentin tietämillä, ja nyt huitelemme jo yli 17 prosentissa. Käytettyjen autojen kaupassa olemme nousseet nopeasti top vitoseen ja ottaneet osuutta suorastaan massiivisesti, kuten myös leasingissa, jossa olemme löytäneet markkinoita myös käytettyjen autojen puolella.”

Olen äärettömän ylpeä porukkamme suorituksesta näillä haastavilla markkinoilla, joilla mikään ei ole meitä auttanut. K-Auto teki kolmannella kvartaalilla uusien henkilö- ja hyötyautojen kaupassa lähes 20 prosentin kasvun samaan aikaan, kun koko markkina kasvoi kaksi prosenttia. Ja vaikka vaihtoautomarkkina oli kokonaisuutena viime vuoden tasolla, me teimme yli 20 prosentin kasvun.”

Toimiva strategia, hyvät tuotteet ja alan parhaat tekijät menestyksen taustalla

Mihin erinomaiset suoritukset sitten perustuvat? Toimialajohtajan mukaan taika on siinä, että erittäin toimiva strategia on saatu elämään arjessa.

”Olemme viisi vuotta toteuttaneet laajamittaista muutosohjelmaa. Organisaatiorakenteita on muokattu, toimintaperiaatteita uudistettu ja digitalisoitumista vauhditettu. Operatiivinen suorituskykymme on noussut aivan uudelle tasolle, ja sen työn hedelmät alkavat nyt realisoitua.”

Iso merkitys on toki myytävillä tuotteillakin, vahvoilla brändeillä ja moniin hintapisteisiin sopivalla tuoteportfoliolla. Silläkin on varmasti merkitystä, että olemme koko Euroopan ainoa toimija, joka on näin laajasti läsnä autoilun koko arvoketjussa”, Ali toteaa.

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä tulevat alan parhaat tekijät. Johanna Alin aikana henkilöstökokemus on nostettu autokaupassa yhdeksi strategisista tavoitteista: ”Autokauppahan on erittäin ihmiskeskeistä toimintaa ja meillä työskentelee niin palveluissa kuin myynnissäkin huikeita ammattilaisia, jotka pitävät itsensä ajan tasalla koko ajan uudistuvasta teknologiasta. On päivänselvää, että motivoituneen ja hyvällä fiiliksellä työskentelevän työn jälki on parempaa ja se näkyy viime kädessä myös kaupallisesti.”

K-Auto on Alin mielestä hioutunut viime vuosina yhä vahvemmin osaksi K-ryhmää ja Keskoa: ”Se on siksikin hienoa, että opimme toisiltamme koko ajan enemmän. Me autokaupassa voimme oppia paikallisten tarpeiden huomiointia kauppakohtaisilla liikeideoillaan toimivilta K-kauppiailta. Meiltä voi oppia ketteryyttä, onhan se pienelle toimialalle ehkä helpompaa ja meidän tapauksessa myös välttämätöntä.”

 

TEKSTI: Kirsi Suurnäkki-Vuorinen
Lyhennelmä haastattelusta, joka on alun perin julkaistu K-Kauppiasliiton Kehittyvä kauppa -lehdessä 20.11.25

 

Takaisin ylös