Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Heidi Jungar: Vanhat tarpeet, uudet palvelemisen muodot

Heidi Jungar | 09.10.2018

Ihminen muuttuu biologisesti suhteellisen hitaasti – meidän on yhä syötävä ja nukuttava sekä tunnettava itsemme turvalliseksi, rakastetuksi ja kyettävä toteuttamaan itseämme. Uusia trendejä syntyy jatkuvasti - tulee uusia tapoja palvella näitä vanhoja tarpeitamme. Tulevaisuuden ruokakauppakin on siis rakennettava niin, että se löytää uusia tapoja palvella tarpeitamme. Näiden tulee kuitenkin olla asiakkaillemme kiinnostavia ja relevantteja – millaisia asiakaslähtöisiä tapoja tarpeiden tyydyttämiseen on tulevaisuuden kaupassa?

Tulevaisuuden kuluttaja on hybridikuluttaja

Yksi muutoksen voimakkaimmista ajureista on individualismin nousu, jota ruokkii niin elintasokehitys yhteiskunnassa kuin digitaalisen aikakauden ja läpinäkyvyyden kautta kasvaneet odotukset. Jo vuonna 2016 tekemässämme Hybridikuluttajan aikakausi -tutkimuksessa  kaksi kolmesta käyttäytymistään muuttaneista suomalaisista sanoo tekevänsä tänä päivänä tietoisempia valintoja ostamansa ruoan suhteen. Tietoisempien valintojen suunta ei kuitenkaan kaikille ole sama, sillä eri ihmisille arvoa tuottavat hyvin erilaiset asiat: tämän päivän kuluttajaa voidaankin kutsua hybridikuluttajaksi ja hänen tarpeitaan on vaikeampi ennustaa kuin koskaan aikaisemmin. Kuluttaja on samaan aikaan rationaalinen ja epärationaalinen, hinta- ja laatutietoinen, kulutus- ja säästämishaluinen ja vieläpä ekologinen sekä nautinnonhaluinen. Yhdessä hetkessä hän haluaa elämyksellisyyttä, toisessa haluaa vetäytyä rauhoittumaan. Hän on valmis hankkimaan uusia tuotteita hinnasta piittaamatta, mutta toisaalta myös käytettyinä vertaiskaupan piiristä.

Kohti tulevaisuuden kauppaa

Olemme K-ryhmässä tehneet paljon kuluttajatutkimusta viimeisten vuosien aikana, eri hankkeisiin on osallistunut lähes 26 000 suomalaista. Tämän tiedon pohjalta visioimme tulevaisuuden kauppaa yhdessä 60 asiantuntijamme kanssa. Työssä muodostettiin näkemys viidestä kauppaa muokkaavasta kehityssuunnasta. Tulevaisuuden kauppa raporttiin voi tutustua kaikessa laajuudessaan helposti täällä

Todellinen asiakaslähtöinen, monikanavainen kauppa tekee tuloaan ja sen automatisoidessa monia asioinnin rutiineja kauppa jakaantuu voimakkaammin kahtia automatisoituun ja elämykselliseen osaan. Tämä mahdollistaa kaupalle uusia toimintoja ja palveluja. Todennäköisesti myös kauppa ja ravintola lähenevät toisiaan entistäkin enemmän. Uskomme siihen, että käsillä tekeminen ei katoa. Suomalainen ruokakulttuuri monipuolistuu kovaa vauhtia esimerkiksi pien- ja lähituottajien ansiosta, mutta suomalaiset omaksuvat nopeasti myös globaaleja ruokatottumuksia. Esimerkiksi Järvenpään K-Citymarket myy 42 000 asukkaan kaupungissa lähes 60 000 palaa kaupassa valmistettua sushia viikoittain! Artesaanikulttuuria on vaalittava, jotta perinteet säilyvät sukupolvilta seuraaville, mutta se saa myös uusia mielenkiintoisia muotoja. Ruoanlaiton kasvaessa harrastuksena, ennustamme myös kaupan kasvavaa roolia ruoanlaittotaitojen kehittäjänä. Visioissamme kaupassa voisi olla kokkikursseja järjestäviä opetuskeittiöitä synnyttäen näin myös uusia työpaikkoja kaupan alalle.

Tietoisuuden jatkaessa kasvuaan, vastuulliset valinnat helpottuvat entisestään. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World) K haluaa jatkaa tämän kehityksen edelläkävijänä tehden konkreettisia tekoja vastuullisuuden eteen. Kaikki käyttämämme energia on jo nyt uusiutuvaa ja olemme Suomen suurin aurinkovoimala – tulevaisuudessa asiakkaamme voivat ladata sähköautojaan ostosten teon yhteydessä entistä useammassa K-ruokakaupassa. 80 % kaupassamme myytävästä valikoimasta on suomalaista ja teemme työtä muun muassa uhanalaisten kalalajien säilyttämiseksi K-Kalapolut hankkeessa. Kiertotalouden mahdollisuudet kasvavat entisestään, joista nykypäivän esimerkkinä muovijätteestämme valmistettu Pirkka Essi-kiertokassi.

Digitaalisuus muokkaa räätölöidyn ostosreissun

Palataan kuitenkin takaisin individualismiin ja sen luomiin uusiin odotuksiin. Uskon mielenkiintoisemman muutoksen tulevaisuuden kaupassa tapahtuvan siinä, miten siirrymme entistäkin henkilökohtaisempaan ostoskokemukseen digitaalisten ratkaisujen avittamana. Jo nyt K-Ruoka-mobiilisovellus mahdollistaa asiakkaillemme tekoälyllä ostoshistorian pohjalta suositellut tarjoukset ja reseptisuositukset. Toinen näkyvä evoluutio on maksamisen muutoksessa, jossa jo nyt itsepalvelukassat ja skannerit tekevät tuloaan kauppoihin. Tulevaisuudessa maksaminen tapahtuu lennossa, sillä ostokset tunnistetaan kerätessä.

K:n visiona on, että tulevaisuudessa asiakkaan valintoja tukee digitaalinen kauppakaveri personal trainerin tapaan. Kauppakaveri ja sen ratkaisut muokkaavat asiakkaalle räätälöidyn ostosreissun, jonka avulla pystymme vastaamaan entistä paremmin yksilöllisiin tarpeisiin ja vaivattomuuden sekä yhteisöllisyyden mahdollisuuksiin – tyydyttämään vanhoja tarpeita uusin, ennennäkemättömän yksilöllisin ja inspiroivin tavoin.

Mitä tämä voisi tarkoittaa käytännössä? Matti perheineen on tunnistanut tarpeen sokerin vähentämiseksi ruokavaliostaan tai Venla haluaisi lisätä vastuullisesti tuotettujen brändien osuutta ostoskorissaan. Kauppakaveri tukee yksilöllisiä arvoja suositellen tekoälyn ja aiemman ostoshistorian avulla siihen sopivia valintoja, joilla tavoitteet saavutetaan. Matin perheelle ehdotetaan vähäsokerisempia vaihtoehtoja, joita tuetaan hyvinvointiin liittyvillä palveluilla. Venla taas saa vinkkejä K:lta ja voi osallistua vaikuttajana yhteisöön, jossa niin kuluttajat, K ja teollisuus rakentavat parempaa huomista yhdessä innovoiden.

Tulevaisuuden asiakas muuttuu tuotteita ja palveluita ostavasta kuluttajasta aktiiviseksi vaikuttavaksi toimijaksi. Toiminnan taso voi vaihdella oman perheen hyvinvoinnista koko yhteiskuntaa kehittäväksi – kukin meistä päättää, millä tasolla haluaa vaikuttaa.

Heidi Jungar
asiakasnäkemysjohtaja
K-ryhmän päivittäistavarakauppa

Takaisin ylös