Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Niina Puoskari: Matkani myymäläpäälliköstä kauppiaaksi

Niina Puoskari | 28.02.2017

Vielä alle vuosi sitten olin Valintatalon myymäläpäällikkö. Tapahtumarikas vuosi teki ensin kaupastani K-Marketin ja sitten minusta K-kauppiaan. Kuinkas tässä näin pääsi käymään?

Kuva: Roni Lehti

Tammikuisena sunnuntai-iltana uni ei tahtonut tulla. Tiesin, että kun ummistaisin silmäni, se olisi viimeinen kerta myymäläpäällikkönä. Aamulla herätessäni olisinkin K-kauppias!

Kun on tehnyt myymäläpäällikön töitä Valintataloissa ja K-Marketissa 20 vuoden ajan, työ saattaa sujua jo kuin itsestään. Olin haaveillut uusista haasteista jo pitkään. Viime keväänä, pian sen jälkeen kun Kesko oli toteuttanut Suomen Lähikaupan oston, tein päätöksen hakea kauppiasvalmennukseen. Sitä päätöstä en ole katunut päivääkään.

Kesällä alkanut kauppiasvalmennus kului kuin hujauksessa. Loppuvaiheessa yllätyin paperityön määrästä: kuinka monta lupaa ja sopimusta uuden kauppiaan onkaan hoidettava kuntoon! Sain viimeisen luvan kuntoon kaksi päivää ennen kauppiasurani alkua, eli siinähän jäi yksi päivä ylimääräistäkin.

Kun odotettu hetki tammikuisena pakkasaamuna viimein koitti, tunne oli epäuskoinen: hitsi vieköön, tää kauppa on nyt mun! Siitä lähtien olen ollut aivan innoissani eikä mikään tuntimäärä riitä, kun haluan saada kaikki muutokset heti asiakkaille näkyviksi.

Kauppiasurani alku oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että olin työskennellyt samassa kaupassa jo pitkään myymäläpäällikkönä. Kesäkuussa Valintatalosta K-Marketiksi muutettu kauppani, K-Market Hanski, työkaverit ja asiakkaat olivat siis jo tuttuja. Yrittäjyyden tuomat uudet haasteet on taatusti helpompaa ottaa haltuun tutussa ympäristössä. Maaliskuussa saan luotsattavakseni myös Kirkkotien ja toukokuussa Nummenpuiston K-Marketit, jotka nekin ovat entisiä Siwoja. Siinä vaiheessa olen jo monessa asiassa viisaampi.

Toistaiseksi mieleenpainuvin hetki oli, kun eräs vakioasiakkaamme, useita kertoja viikossa meillä asioiva eläkeläisrouva, toi minulle ruusun, halasi ja sanoi että on ihanaa kun olen tässä. Siinä meinasi tulla itku silmään. Minut on myös otettu alusta alkaen ihanasti vastaan Turun seudun tiiviiseen kauppiasporukkaan.

K-Market Hanskin asiakaskunnassa on paljon lapsiperheitä ja iäkkäitä, kun taas myöhemmin minulle siirtyvissä kaupoissa korostuvat opiskelijataloudet. Haluan rakentaa jokaisesta kaupasta aidosti oman korttelinsa näköisen modernin kyläkaupan, jossa henkilökunta on lähellä ja valikoima kaupan kokoa suurempi.

Kauppiaana pystyn toteuttamaan asiakkaiden valikoimatoiveita vapaammin kuin aiemmin myymäläpäällikkönä. Kun asiakkaiden toiveet huomioidaan, muuttuu pienenkin lähikaupan valikoima yllättävän suureksi. Silloin kenenkään ei tarvitse lähteä kauemmas kalaan ja perheelle, harrastuksille ja muulle elämälle vapautuu enemmän aikaa. K-Market Hanskiin asensimme esimerkiksi heti kättelyssä uuden salaattibaarin, ja toin valikoimiin asiakkaiden kovasti toivomat paikallisleipomoiden leivät.

Kauppiasurani ensimmäiset viikot ovat joka tapauksessa osoittaneet, että olen tehnyt oikean päätöksen. En voisi olla tyytyväisempi kun hain ja pääsin koulutukseen ja kauppiaaksi.

Kun keväämmällä alan jakaa työaikani kolmen kaupan kesken, myös kauppojen henkilökunnan vastuu kasvaa. Tulevat kauppani ovat minulle vielä hieman vieraampia, mutta odotan niihin pureutumista yhtä innostuneena. Ideoita riittää, mutta näissä kaupoissa tulen tarvitsemaan henkilökunnan apua, tukea ja ammattitaitoa vielä korostetummin.

Oli sitten myymäläpäällikkö tai kauppias, ei tätä työtä kukaan yksin tee.

Niina Puoskari
Kirjoittaja on turkulaisen K-Market Hanskin ja pian myös Kirkkotien ja Nummenpuiston K-Marketien kauppias

Takaisin ylös