Heikko muovin kierrätys maksaa Suomelle 90 miljoonaa euroa vuodessa – K-ryhmä on kerännyt kiertoon yli 1 100 tonnia kauppojen muovipakkauksia

Suomi jää EU:n asettamista muovinkierrätystavoitteista, minkä seurauksena EU perii Suomelta vuosittain 90 miljoonan euron omavaramaksun. Tavoitteisiin pääseminen edellyttää muovin lajittelun tehostamista. K-ryhmä on kierrättänyt kaupoissaan ja muissa toimipaikoissaan syntyvää muovipakkausjätettä jo yhteensä 1 138 tonnia eli noin 55 miljoonan muovikassin verran. 

K-ruokakaupoissa, K-Raudoissa ja Onnisen myymälöissä syntyy päivittäin muovipakkausjätettä esimerkiksi tavaroiden kuljetuksesta ja hyllytyksestä. Uudistetun jätelain myötä K-ryhmä pystyi käynnistämään vuonna 2023 kaupoissa ja muissa toimipaikoissaan muovipakkausten erilliskeräyksen.  

Muovipakkauksia kerätään nyt yli 300:sta K-ryhmän kiertotaloussopimukseen liittyneestä toimipaikasta. Keräys käynnistettiin aloittaen ensin suurimmista ja eniten jätettä tuottavista toimipaikoista. Valtaosassa K-Citymarketeista on jo käytössä muovipakkausten erilliskeräys. Viime vuonna muovipakkauksia kerättiin K-ryhmässä yhteensä ennätykselliset 545 tonnia. 

’’Muovipakkausten erilliskeräys on nostanut K-ryhmän laadukkaan jätehuollon uudelle tasolle. Kauppojen jätteestä noin viidennes on energia- ja sekajätteitä, joista merkittävä osa on ollut muovipakkauksia. Aiemmin nämä päätyivät polttoon, mutta erilliskeräyksen myötä pakkausmuovi saadaan kiertoon”, kertoo Keskon vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn

Muovinkierrätys vaatii toimia kaikilta 

EU:n tavoite muovipakkausten kierrätysasteelle on 50 prosenttia, kun Suomessa pakkauksista kierrätetään vain noin kolmannes. Kierrätyksen tehostaminen vaatii toimia koko arvoketjulta, eli pakkausten valmistajilta, yrityksiltä, julkisilta toimijoilta ja kuluttajilta.  

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n operatiivinen johtaja Marko Turunen pitää Keskon ratkaisua erittäin tervetulleena, sillä yrityspakkausten sisältämät muovimäärät ovat merkittäviä. Samalla hän muistuttaa, että yritysten ja julkisten toimijoiden arjessa syntyy myös paljon muuta pakkausmuovijätettä kuin varsinaisia yrityspakkauksia. 

“Työpaikoilla, sairaaloissa, kouluissa, ravintoloissa ja kahviloissa käytetään runsaasti kuluttajille tarkoitettuja muovipakkauksia, jotka pitäisi lajitella huolellisesti ja oikein. Lisäksi myös kotitalouksilla on tärkeä rooli muovinkierrätyksessä.” 

Kiertotalous tuo myös kustannussäästöjä 

Ympäristön kannalta on olennaista, että materiaalit saadaan talteen ja uudelleen hyödynnettäviksi. Kaupoissa muovipakkausten lajittelu tuo myös kustannussäästöjä, sillä energia- tai sekajätteeseen lajiteltuna muovipakkauksista on maksettava jätteenkäsittelymaksu. Tähän mennessä muovipakkausten erilliskeräyksellä on säästetty K-ryhmässä yli 100 000 euroa. Säästöjen odotetaan kasvavan lähivuosina, kun polttoon ohjautuvan jätteen kustannukset nousevat kierrätettäviin materiaaleihin verrattuna ja keräys K-kaupoissa laajenee. 

’’Muovipakkausten erilliskeräys on hyvä esimerkki siitä, kuinka vastuullisuustyö voi olla myös taloudellisesti järkevää. Ei ole kestävää, että käyttökelpoinen muovi päätyy edelleen polttoon ja samalla maksamme siitä EU:lle kymmeniä miljoonia. Olisikin tärkeää, että yritykset, julkiset toimijat ja kuluttajat lähtevät kaikki mukaan talkoisiin’’, Jägerhorn sanoo.  


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös