
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
Ruokakaupat käyttävät energiaa säilyttääkseen esimerkiksi maito- ja kalatuotteet sekä pakasteet koko ajan kylmä- tai pakkaslämpötilassa. Nykyaikaiset, energiatehokkaat kylmälaitteet ovat yksi keskeisistä keinoista, joilla K-ryhmä parantaa energiatehokkuuttaan ja vähentää päästöjään.
Haukiputaalla sijaitsevan K-Supermarket Revontorin uudistuksessa kauppaan asennettiin uudet, luonnollista hiilidioksidia käyttävät kylmälaitteet, hukkalämpöä kierrättävä lämmönkierrätysjärjestelmä ja osastokohtaisesti säädettävä ledivalaistus.
”Remontissa kauppaamme tuli noin 250 neliötä lisää tilaa. Palvelutiskiämme laajennettiin, saimme sushi- ja wokkibuffan ja loppuvuodesta myös paremmat tilat verkkokaupalle. Uusien kylmäkalusteiden ansiosta meillä on nyt enemmän tilaa pakasteille, juomille ja maito-osastolle. Asiakkailta saamamme palaute on ollut hyvin positiivista”, sanovat K-Supermarket Revontorin kauppiaat Sonja Pyykkönen ja Markus Huusko.
Energiauudistuksen ansiosta K-Supermarket Revontorin lämmönkulutus on nyt vuositasolla noin 80 % ja sähkönkulutus noin 20 % pienempi kuin ennen remonttia.
”Kaupan uudistuksessa oli keskeistä korvata vanhat kylmälaitteet nykyaikaisilla, kannellisilla kylmälaitteilla. Uudet laitteet ovat energiatehokkaita ja pienentävät samalla kaupan päästöjä”, kauppiaat kertovat.
Remontissa säästetyllä energialla lämmitettäisiin noin 17 omakotitaloa vuodeksi
K-ryhmä kehittää kauppaverkostoaan ja palveluitaan lähivuosina monin eri tavoin. Suuret energiaremontit toteutetaan yleensä kauppojen uudistusten yhteydessä.
”Lämmönkierrätysjärjestelmämme on tehokkaimpia keinoja, joilla pienennämme lämmitysenergiankulutusta ja siitä syntyviä päästöjä. Hukkalämpöä kierrättämällä pystymme tuottamaan keskimäärin noin 50 % uudistettujen kauppojen lämmöntarpeesta”, kertoo Keskon energiajohtaja Antti Kokkonen.
K-ryhmän lämmönkierrätysjärjestelmä hyödyntää energianlähteenään tehokkaasti kaikkea kiinteistön hukkalämpöä, kuten kylmäjärjestelmän lauhdelämpöä ja poistoilman lämpöä, ja se tuottaa energiaa kiinteistön kaikkiin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin. Lämmönkierrätysjärjestelmä on käytössä jo noin 80 K-ruokakaupassa.
K-Supermarket Revontorissa lämmönkierrätysjärjestelmä tuottaa vuositasolla noin 170 MWh lämmitysenergiaa ja korvaa näin ostolämpöä. Kaupan remontin tuloksena säästettävä energia vastaa noin 17 kaukolämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta.
Analytiikka apuna energiankulutuksen seurannassa
Energiatehokkaan kaupan ylläpidossa keskeistä on jatkuva teknisten järjestelmien toiminnan tarkkailu ja nopea reagointi poikkeamiin.
”Tekoälyyn pohjautuvaa analytiikkaa on jo nyt käytössä kaupan energiankulutuksen analysoinnissa, ja tulevaisuudessa koneoppimista sovelletaan varmasti vielä enemmän. Analytiikkapalveluilla tunnistamme ja optimoimme kaupan jäähdytyksen, lämmityksen ja ilmanvaihdon energiakäyttöä”, sanoo Kokkonen.