Alkoholiton sparkling tea eli kupliva tee on nostamassa suosiotaan ravintoloiden trendijuomana pikkujoulukauden alla. Uusi alkoholittomaan viinipohjaan valmistettu kupliva tee imitoi erinomaisesti alkoholillisen kuohuviinin makumaailmaa
Kuluttajista 69 % kertoo viettävänsä alkavaa kesää kuten ennenkin. Vain noin neljännes vastaajista (26 %) on muuttanut suunnitelmiaan maailmantilanteen vuoksi. Suurin osa suunnitelmiaan muuttaneista kertoo pyrkivänsä tekemään kaikkea mikä on ilmaista.
Myös ruokaostoksiin suurin osa vastaajista (63 %) aikoo käyttää rahaa kuten ennenkin. Vähemmän rahaa ruokakaupassa uskoo käyttävänsä 18 % vastaajista ja enemmän puolestaan 17 %.
”Alkuvuoden kuluttajakyselyissä ovat korostuneet syömiskulujen kohoamiseen liittyvät huolet ja halu säästää eri tavoin ruokamenoissa. Tuoreen kyselyn tulokset olivat tässä valossa yllätys, sillä niiden mukaan ruokaan panostetaan yleisesti ottaen samaan tapaan kuin edeltävinä kesinä. Samalla nautitaan esimerkiksi siitä, että kasvikset ja marjat ovat edullisimmillaan. Viidennes kyselyymme vastanneista kuluttajista kertoo tulevana kesänä satsaavansa enemmän rahaa kasviksiin ja tuoreisiin marjoihin”, Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar kertoo.
Sesongin kasvisten runsaampi käyttö nousi kärkeen myös kysyttäessä kuluttajien kesäisiä ruokailu- tai ruoanlaittotapoja.
”Sesongin kasvistarjontaan panostetaan kaupoissamme paljon, ja K-kauppiaat tekevät myös runsaasti ostoja paikallisilta tuottajilta. Edellytykset kauden kasvisten hyödyntämiseen ovat jo nyt hyvät, sillä kotimaisten kurkun, tomaatin ja perunoiden rinnalla muun muassa raparperin ja nippusipulin kausi on jo alkanut. Suomalaista mansikkaakin on ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Lisäksi viikon-kahden sisään päästään nauttimaan myös satokauden ensimmäisistä suomalaisista jäävuorisalaateista ja varhaiskaalista”, Jungar toteaa.
Tarjouksia hyödynnetään ruokakaupassa ahkerasti
Säästäväisyys ja suunnitelmallisuus ovat kuitenkin edelleen pinnalla kuluttajien parissa. Kyselyn mukaan jopa lähes yhdeksän kymmenestä kuluttajasta (89 %) hyödyntää tällä hetkellä kaupassa olevia tarjouksia. Halu hallita ruokakustannuksia näkyy myös suuremman ruokamäärän kertavalmistamisena (79 %) sekä ostosten tarkempana suunnitteluna (77 %).
”Datamme mukaan suosiotaan ovat kasvattaneet muun muassa henkilökohtaiset, viikoittain vaihtuvat tarjoukset. Useampi niistä perustuu asiakkaan omaan ostohistoriaan, eli ne tarjoavat mahdollisuuden säästää juuri niissä tuotteissa, joita muutenkin ostaisi. Näitä etuja hyödyntävät erityisesti lapsiperheet ja laatua arvostavat asiakkaat. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, että eniten tässä tarjoustyypissä hyödynnetään terveysvaikutteisten tuotteiden ja eläintenruoan alennuksia”, Jungar kertoo.
Kyselytutkimustulosten lähde: K-Barometri-kysely, toukokuu 2023, N=795. Vastaajat on kerätty ympäri Suomen 25–74-vuotiaiden suomalaisten keskuudesta. Aineisto on painotettu iän ja sukupuolen suhteen väestöjakaumaa vastaavaksi ja tuloksissa esitetään painotettu vastaajamäärä.