Tampereen K-Citymarket Linnainmaa tuo maan ensimmäisenä hypermarketina inspiroivan myymäläympäristön myös verkkoon

K-Citymarket Linnainmaalle on kesäkuussa valmistunut virtuaalinen ruokakauppa: kauppias Mikko Salmia on virtualisoinut oman kauppansa asiakaskäyttöä varten hypermarketkokoluokan ensimmäisenä Suomessa. Virtuaalisen ruokakaupan tarkoituksena on kaventaa asiakkaiden kokemaa eroa kivijalkakaupan ja K-Ruoka-verkkokaupan välillä ja tarjota kivijalasta tuttua elämyksellisyyttä ja inspiraatiota myös ruuan verkkokauppa-asiakkaille.

”Pandemian myötä ruuan verkkokaupan suosio Suomessa nousi aivan uusiin lukemiin, mutta siitä huolimatta suuri osa suomalaisista ei ole koskaan tilannut ruokaa verkosta. Virtuaalisen ruokakauppamme tarkoitus on madaltaa kynnystä verkko-ostamiseen siten, että asiakas voi tietokoneen ruudullaan kiertää myymälää, tarkastella valikoimaa ja sen jälkeen lisätä haluamansa tuotteet erillisellä välilehdellä auki olevalta K-Ruoka-sivuilta”, K-Citymarket Linnainmaan kauppias, diplomikauppias Mikko Salmia kertoo.

K-Citymarket Linnainmaan virtuaalimyymälän ensimmäinen ja tärkein tehtävä on tarjota verkkokauppa-asiakkaalle miltei sama asiakaskokemus ja elämyksellisyys kuin myymälässä käydessä. Virtuaalimyymälä auttaa myös hahmottamaan valikoiman laajuutta ja löytämään erilaiset vaihtoehdot entistäkin vaivattomammin.

Virtuaalinen kauppa on hyvä esimerkki siitä, kuinka K-kauppiaat pyrkivät ketterästi kehittämään entistä parempaa palvelua asiakkailleen. Ruoan verkkokaupan johtavana toimijana on tärkeää innovoida ja testata uusia ratkaisuja”, kertoo Keskon ruoan verkkokaupasta vastaava johtaja Antti Rajala.

Käynnissä vasta virtuaalimyymälän ensimmäinen kehitysvaihe

K-Citymarket Linnainmaan palvelu on tuotettu yhdessä Virtual Studio Miikka Leskisen kanssa 360-kuvaustekniikalla.

"Virtuaalimyymälässä koko kauppa on kuvattu 360 astetta pyörivällä kameralla. Oman haasteensa kuvaukseen toi se, että kuvauksia voitiin suorittaa vain yöaikaan, jotta asiakkaat eivät joutuisi tahtomattaan osaksi virtuaalimaailmaa. Kuvausajat myös aiheuttivat pientä lisähaastetta tuotteiden hyllysaatavuuden muodossa. Haasteista huolimatta kuvaukset saatiin kuukaudessa toteutettua ja lopputulokseen voi olla varsin tyytyväinen”, K-Citymarket Linnainmaan verkkokauppavastaava Teemu Silvennoinen kertoo.

”On hienoa, että myös Kesko lähti meidän kauppamme osalta mukaan projektiimme, jotta saimme koko myymälämme katettua asiakkaille virtuaalimaailmaan: elintarvikeosastojen lisäksi myös käyttötavaraosastot on virtuaalistettu. Koska kyseessä ei ole livekuva kaupasta, tuotteiden hintojen ja valikoiman vaihtumisen johdosta myymäläkuva on vain suuntaa-antava ja lopulliset hinnat sekä valikoiman asiakas näkee vasta K-Ruoka-verkkokaupasta. Virtuaalimyymälä ei ole sellaisenaan valmis, vaan sitä on tarkoitus kehittää, päivittää ja ylläpitää. Esimerkiksi osa osastoista kuvataan uusiksi aina isompien sesonkien, kuten joulun, tullessa”, Salmia kertoo.

Tulevaisuudessa K-Citymarket Linnainmaan virtuaalikauppaa on tarkoitus kehittää siten, että asiakas voi suoraan virtuaalimaailmasta tuotetta klikkaamalla päästä K-Ruoka-verkkokaupan tuotesivulle. Tällä hetkellä tuote tarvitsee vielä etsiä K-Ruoan verkkokaupasta itse.

”Välillä on hyvä ajatella kuin Pelle Peloton: voisiko joskus vielä olla tilanne, jossa erillistä verkkosivustoa ei tarvittaisi, vaan asiakas voisi virtuaalilasit päässä kulkea kaupan ympäri ja käsissä olevilla ohjaimilla lisätä tuotteet ostoskoriin. Kierroksen jälkeen tilaus veloitettaisiin asiakkaan kortilta ja tuotteet toimitettaisiin suoraan asiakkaan kotiin” visioi Salmia.

Astu sisään virtuaaliseen kauppaan täällä.

Takaisin ylös