Lähiruokavalikoimien kehittäminen on pitkäjänteistä työtä

K-kauppojen valikoimissa on Suomen laajin valikoima lähiruokaa, jopa 50 000-60 000 tuotetta. Valikoimien kehittämisen eteen tehdään jatkuvasti töitä niin kaupoissa kuin Keskossakin. Tuottajat esittelivät tuotteittaan Turun alueen kauppiaille lähiruokatreffeillä elokuun lopulla.

Vaikka huomio on nyt hinnassa, myös suomalainen ruoka ja lähiruoka kiinnostavat kuluttajia edelleen. Tulevaisuuden ruoantuotannon näkökulmasta tämä on erityisen hyvä trendi, joka on vahvistunut epävarman maailmantilanteen seurauksena. Elokuussa tehdyn K-Barometri kyselytutkimuksen mukaan 79 % K-ryhmän asiakkaista sanoo ostavansa tuotteita tukeakseen kotimaista tuotantoa, ja 58 % sanoo ostavansa pientuottajien tuotteita.   

Eniten lähiruokaa löytyy leipäosastolta ja panimo-osastolta. Kauppakohtaisissa valikoimissa hedelmillä ja vihanneksilla on iso rooli etenkin kesällä ja alkusyksystä, kun paikalliset valikoimat ovat parhaimmillaan. Valikoimissa on esimerkiksi mansikoita, herneitä, salaatteja, varhaisperunaa ja muita satokauden tuotteita. Lähiruokaa löytyy kaupan joka osastolta. Vauhdikkaimmin kasvavat tuoteryhmät ovat tällä hetkellä siideri ja valmisruoka. 

”Lähiruokavalikoimien kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, ja tänä vuonna olemme satsanneet erityisesti toimintamalleihin, joiden avulla yhä useampi pientuottaja saisi tuotteensa K-ruokakauppojen valikoimiin”, kertoo lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen.

Laaja pientuottajien tuotteiden valikoima on K-kaupoille tapa kantaa vastuuta paikallisesta elinkeinosta, ruokakulttuurista ja työpaikoista. Moni paikallinen tuottaja saa ensimmäisenä tuotteensa K-kaupan hyllylle. Yhteistyö pienten toimijoiden ja K-kauppiaiden välillä on helppoa ja luontevaa, sillä kauppiaat voivat tehdä valikoimapäätöksiä omassa kaupassaan itse. Kauppojen valikoimien lisäksi lähiruoalla ja pientuottajien tuotteilla on tärkeä rooli myös Keskon valikoimissa. 

”Tavoitteenamme on kasvattaa lähiruokavalikoimia ja etsimme jatkuvasti kiinnostavia pientuottajia Keskon valikoimiin. Tämä tuo pienille toimittajille kasvumahdollisuuksia: tuottaja saa tuotteensa mukaan meidän valikoimalistauksille, jolloin yhä useamman kaupan on mahdollista tilata tuotteita. Myös logistiikka helpottuu keskitettyyn valikoimaan pääsyn myötä. Viime vuonna lähiruokatoimittajien määrä kasvoi noin 10 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen,” kertoo Koponen. 

Yksi konkreettinen esimerkki lähiruoan lisäämiseksi ovat lähiruokatreffit, joita on järjestetty vuodesta 2014 alkaen eri puolilla Suomea. Turussa järjestettiin tällainen tapahtuma elokuun lopulla, ja siellä yli 30 tuottajaa ja yli 60 K-kaupan edustajaa Varsinais-Suomesta kohtasivat. Mukana oli myös salolainen siiderivalmistaja Brinkhall Sparkling. 

”Tapahtumassa parasta oli päästä näkemään kauppiaita kasvokkain. Saimme jo tilaisuuden aikana muutamia tilauksia, ja tilaisuuden jälkeenkin tuli vielä yhteydenottoja. Tällä hetkellä uutta siiderisarjaamme on vasta noin 20 K-kaupassa myynnissä, joten tämä oli hyvä mahdollisuus kertoa tuotteistamme sellaisille kaupoille, jotka eivät vielä olleet niihin tutustuneet", kertoo Susanna Ekblom Brinkhall Sparklingista. 

Takaisin ylös