Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Ravintola tuli ruokakauppaan jäädäkseen

Ravintoloitsija ja keittiömestari Matti Wikberg ja K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen | 18.06.2021

Viimeisen vuoden aikana yksi eniten ruokakauppaa puhuttaneista trendeistä on ollut ravintolaruoan tulo ruokakauppaan. Yhteistyö on tullut jäädäkseen. Ravintoloitsija ja keittiömestari Matti Wikberg ja K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen pohtivat yhteishaastattelussa ilmiön taustoja ja suosion syitä.

Ravintoloiden ja ruokakaupan raja-aidan hälvenemisestä on puhuttu jo pitkään. Mistä ilmiö lähti liikkeelle?

”Kuluttaja haluaa yhä useammin helppoja, mutta samalla terveellisiä ja laadukkaita ruokaratkaisuja, johon esimerkiksi ravintolatason tuotteilla on pyritty vastaamaan. Ravintolan ja ruokakauppojen raja-aidan rikkoi isossa mittakaavassa kuitenkin vasta sushibuffettien tulo kauppoihin loppuvuodesta 2018. Nyt sushibuffetteja on käytännössä kaikkialla Suomessa. Tämän jälkeen tarjonta on laajentunut ja K-ruokakaupoissa on esimerkiksi pizzanvalmistusta, ravintoloita kaupan sisällä, ja jopa viinibaareja. Lisäksi on tullut useita huippukokkien nimissä olevia tuotesarjoja”, kertoo Janne Vuorinen.

Ravintolatasoiset tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan entisestään koronan myötä, kun etätyöläiset tarvitsivat lounasruokaa ja ravintoloiden ollessa kiinni kaivattiin edelleen makumatkalle jonkun muun kokkaaman annoksen äärelle ja vaihtelua kotiruoalle. Samaan aikaan ruokakaupoissa on tapahtunut merkittävä muutos: asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Erityisesti laadukkaampien valmisruokien kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa: Viime vuoden aikana näiden vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

Jim Lim by Farang -tuotteet tulivat kauppoihin vuosi sitten, missä on mielestänne onnistuttu?

Jim Lim by Farang -sarja on hyvä esimerkki ravintolatason tuotteista, joita myydään kaikissa K-ruokakaupoissa.  Helsingissä erittäin suositun Farang-ravintolan reseptiikan pohjalta Matti Wikbergin kehittämät tuotteet lanseerattiin kauppoihin noin vuosi sitten.

”Tuotekehityksen punaisena lankana on ollut alusta asti se, mitä itse odottaisin ruokakaupalta ja pidän tärkeänä: ravintolatasoisia tuotteita, joista helposti ja nopeasti saa kotona valmistettua hyvää”, kertoo Wikberg.

”Erittäin herkulliset karamellipossuribsit ovat olleet sarjan vetonaula, mutta yhtä lailla koko sarjan myynti on kehittynyt tasaisesti. Kesää kohden mentäessä menekin odotetaan kasvavan viime kesän tapaan, kun grillikausi kunnolla käynnistyy”, kertoo Vuorinen.

Mitä olet oppinut?

”Ruokakaupasta ostetun tuotteen kohdalla elämys on erilainen kuin mitä se olisi ravintolassa – eikä näitä kahta ole suoraan tarkoituskaan verrata keskenään. Ravintolaelämykseen kuuluu olennaisesti palvelu ja se, miten valmistettu ruoka on laitettu esille. Ruokakaupan tuotteissa satsataan siihen, miten asiakas onnistuu kotona itse toteuttamaan helposti ravintolatasoisen elämyksen”, kertoo Wikberg.

”Yhteistyö on ollut todella mielenkiintoista ja hyödyllistä. Itselläni on yli 20 vuotta työkokemusta ravintoloissa takana, ja on ollut todella kiinnostavaa katsoa vähän samoja asioita eri tulokulmasta. Tahtotila sekä omalta osaltani että K-kaupoissa on ollut laatuun, toiminnan tasoon ja lopputulokseen liittyen samanlainen”, jatkaa Wikberg.

”Yhteistyö on vaatinut kehitystyötä erityisesti sen ympärillä, mitä pienempien ravintola-annosten skaalaaminen suurempiin tuotantoeriin vaatii ja miten siinä on mahdollisuus onnistua. On ollut hienoa huomata, että olemme oikeilla jäljillä ja tuotteet ovat asiakkaidenkin mieleen”, toteaa Vuorinen.

Onko yhteistyö ruokakaupan ja ravintoloiden välillä tullut jäädäkseen? Mihin suuntaan haluaisit tämän trendin kehittyvän? 

”Ravintoloitsijan näkökulmasta yhteistyö ruokakaupan kanssa tuo mahdollisuuden tavoittaa paljon suurempi määrä asiakkaita kuin yhdellä ravintolalla. Ruokakaupan kautta makuja ja annoksia on mahdollista tarjota lähes missä vain, joten kyllä, yhteistyö on tullut jäädäkseen”, kertoo Wikberg.

”Näkisin, että tulevaisuudessa kaupoista saisi vielä enemmän valmiita annoksia tai aterioita, jotka ovat tuoreita ja valmiita nautittavaksi, jopa paikan päällä, jolloin voisi lisätä vielä annosten elämyksellisyyttä ravintoloiden tapaan”, jatkaa Wikberg.

Lähes samaa mieltä on Vuorinen:

”Valmisruoan ja ravintolatasoisen ruoan murros on käsillä ja elämme sitä nyt todeksi. Laatu, terveellisyys ja aitous ovat trendejä, jotka ohjaavat tulevaa kehitystä. Tulevaisuudessa uskon, että kauppa tarjoaa yhä helpompia ruokaratkaisuja asiakkaalle, palvelun rooli korostuu ja ravintolan ja kaupan yhteistyö tiivistyy entisestään. Korona on osoittanut, että kiinnostusta ja tahtoa tämäntyyppiselle palvelulle ja yrittäjien väliselle yhteistyölle löytyy koko Suomesta”.

 Kuvateksti: Janne Vuorinen vastaa K-ryhmän päivittäistavaratoimialalla tuoretuotteista. Hänen tiiminsä etsii ja kehittää muun muassa ravintolatason ruokaratkaisuja ja esimerkiksi Jim Lim by Farang-sarja lanseerattiin K-ruokakauppoihin toukokuussa 2020.

        Kuvateksti: keittiömestari ja ravintoloitsija Matti Wikbergin kehittämä Jim Lim by Farang -tuotesarja vie kuluttajan makumatkalle Aasiaan.

 

 

Takaisin ylös