Lähiruoan tietä vauhditetaan kaupan hyllylle - 30 lähi- ja pientuottajaa esittelevät tuotteitaan K-ryhmän Lähiruokatreffeillä Tampereella

Lähiruoan tietä K-ruokakaupan hyllylle on jo vuosien ajan vauhditettu Lähiruokatreffeillä eri puolilla Suomea. K-kauppiaat ja paikalliset lähi- ja pientuottajat yhteen tuova tapahtuma järjestetään Tampereella tiistaina 26.4.

K-ryhmän ja Ruokatiedon järjestämät tapahtumat ovat tuoneet lähi- ja pientuottajat ja K-kauppiaat yhteen vuodesta 2014 alkaen. Vuosien 2014–2019 aikana on järjestetty yhteensä 36 Lähiruokatreffit ympäri Suomea ja niihin on osallistunut yli 500 tuottajaa ja 1200 kaupan edustajaa. Noin 90 prosenttia osallistuneista K-kauppiaista on sopinut uusia kumppanuuksia Lähiruokatreffeillä.

Kahden vuoden koronatauon jälkeen Lähiruokatreffit käynnistyvät Tampereella hotelli Scandic Rosendahlissa tiistaina 26.4. Paikalle kokoontuu 30 lähi- ja pientuottajaa sekä 80 K-ruokakaupan edustajaa. Yksi Lähiruokatreffeille osallistuvista tuottajista on tamperelainen Poikain Parhaat, joka valmistaa juomatuotteita sekä kuiva- ja marjatuotteita.   

’’Koronavuosien jälkeen näitä treffejä on kaivattu! Verkostoituminen K-ruokakauppiaiden kanssa antaa paremmat lähtökohdat tulevaisuuden yhteistyölle, joka osaltaan hyödyttää niin tuottajia, kauppiaita kuin kuluttajiakin’’, kertoo Poikain Parhaat toimitusjohtaja Nikolas Jokisalo.

K-kauppias Ari Ruissalo K-Supermarket Westeristä on Lähiruokatreffeillä mukana jo toista kertaa.

’’Asiakkaamme haluavat kokeilla erilaisia lähellä tuotettuja tuotteita ja olemme vastanneet tähän laajalla paikallisten tuotteiden valikoimalla. Aiemmin lähituotteet olivat käytännössä hedelmiä ja vihanneksia, mutta nykyisin lähellä tuotettuna löytyy kaikkea aina erikoisoluista mausteisiin. Haasteena on toisinaan se, ettei uusista lähi- ja pientuottajista tiedä. Lähiruokatreffit tarjoavat loistavan mahdollisuuden verkostoitua’’, Ruissalo kertoo.

Lähiruokatreffien ansiosta on syntynyt useita lähi- ja pientuottajien menestystarinoita, ja moni pienempi toimija on onnistunut moninkertaistamaan myyntinsä uusien kauppakontaktien ansiosta. Monelle toimijalle Lähiruokatreffit ovat avanneet myös tien K-ryhmän valtakunnalliseen valikoimaan.

Tampereella järjestettävät Lähiruokatreffit ovat vuoden ensimmäiset ja suunnitelmissa on järjestää syksyn aikana useammat Lähiruokatreffit eri paikkakunnilla. Tarkempi suunnitelma ja aikataulu vahvistuu loppukeväästä.

Suomen suurin lähiruokakauppa

Suomalainen ruoka on K-ryhmälle arvovalinta. Lähes 80 prosenttia K-kauppojen myymästä ruuasta on kotimaista ja paikallisten tuotteiden valikoima on Suomen laajin. Kaupan valikoimien räätälöinti paikallisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen on olennainen osa K-kauppiasyrittäjyyttä.

’’Teemme jatkuvasti töitä elinvoimaisen ruokaketjun eteen. Etsimme uusia potentiaalisia lähi- ja pientuottajia ja autamme heitä menestymään K-kaupoissa, esimerkiksi sparraamalla parhaita käytäntöjä’’, kertoo Keskon lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen.

Suomalaisen ruoan suosio on historiallisen korkealla. K-ryhmän toteuttaman Arkibarometri-tutkimuksen* mukaan 90 prosenttia suomalaisista haluaa suosia lähellä tuotettua ruokaa.

* K-ryhmän Arkibarometri kartoittaa suomalaisten ajatuksia arjesta ja sen eri elementeistä kuten ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta. Arkibarometri-tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena online-kyselynä K-Kylä-asiakaspaneelissa syksyllä 2021. Kohderyhmänä oli 18–70-vuotiaat aikuiset. Aineisto painotettiin Suomen aikuisväestöä vastaavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 1049 vastaajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 0,9–3,2.

Takaisin ylös