Kesko julkaisi ennätyslaajan vuosiraporttikokonaisuuden – uutena tietotilinpäätös ensimmäisenä suomalaisena pörssiyhtiönä

Yritysten kevään vuosiraporttijulkistukset tuovat kaikkien ulottuville yhä avoimempaa, vertailtavaa tietoa yritysten toiminnasta, tuloksista ja strategisesta suunnasta. Keskon ennätyksellisen laaja ja kattava raporttikokonaisuus kasvoi nyt datan vastuullista hyödyntämistä kuvaavalla tietotilinpäätöksellä.

Keskon vuosiraportti 2021 kertoo strategian, taloudellisen kehityksen ja kestävän kehityksen työn etenemisestä kattavin tunnusluvuin. Yhteensä yli 300-sivuisessa tietopaketissa on viisi osiota: Keskon suunta, Kestävä kehitys, Taloudellinen katsaus, Hallinnointi ja Tietotilinpäätös. Kaikki vuosiraportin osiot ovat saatavilla osoitteessa Vuosiraportit (kesko.fi)  

Keskon vuosiraporttikokonaisuuden laajuuteen vaikuttavat osin lakisääteiset velvoitteet, osin vapaaehtoinen halu jakaa avointa tietoa sidosryhmille. Keskon vuosiraportti on tärkeä työkalu etenkin sijoittajille, analyytikoille ja vastuullisuusarvioita tekeville tahoille.

”Pörssiyhtiöillä on paljon velvoitteita raportoida tuloksestaan, tilinpäätöksestään ja hallinnoinnistaan. Näiden lisäksi haluamme olla edelläkävijöitä raportoinnissamme ja tarjota sidosryhmillemme heidän kaipaamaansa avointa ja vertailtavaa tietoa toiminnastamme. Kuvaamme vuosiraportissamme esimerkiksi ilmastonmuutoksen riskejä ja mahdollisuuksia sekä arvioimme nyt ensimmäistä kertaa kestävien tuotteiden osuuden liikevaihdostamme ja kestävien investointiemme määrän”, sanoo Keskon sijoittajasuhdejohtaja Hanna Jaakkola.

Uutinen_2021_fi_580x580.png

Keskon pääjohtaja Mikko Helander kertoo strategian etenemisestä myös videolla.  

Kesko on ensimmäinen tietotilinpäätöksen julkaissut pörssiyhtiö Suomessa

Keskon tietotilinpäätös kuvaa datan hyödyntämistä asiakkaan ja liiketoiminnan eduksi keskittyen päivittäistavarakaupan kuluttajaliiketoimintaan Suomessa. Läpinäkyvä viestintä datastrategiasta, datan hallinnasta ja hyödyntämisestä sekä datan avulla tapahtuvasta kestävästä arvonluonnista on osa uudistuvaa vastuullisuusviestintää ja eurooppalaisen, yksilön oikeuksia arvostavan datatalouden hengen mukaista.

”Digitalisaatio ja asiakaskokemus ovat Keskon strategiassa kaksi keskeistä, toisiinsa kytkeytyvää teemaa. Laadukas data ja sen avulla tuotetut lukemattomat palvelut tuottavat arvoa asiakkaille, kauppiaille, kumppaneille ja koko liiketoiminnalle. Asiakkaan on aina voitava luottaa siihen, että hyödynnämme kaikkea tietoa vastuullisesti ja asiakkaalle hyötyä tuottavalla tavalla sekä kerromme tietojen käytöstä läpinäkyvästi”, sanoo Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen. 

Vahva tietosuoja, kyberturvallisuus sekä määräystenmukaisuus ovat vahva perusta, jonka varaan kaikki muu rakentuu. Datan osin vielä hyödyntämätön ja kasvava potentiaali innostaa K-ryhmää etenemään vauhdilla eteenpäin.

”Arvioimme, että hyödynnämme tällä hetkellä nykyisestä tietopääomastamme noin 25 prosenttia. Realistinen tavoitteemme on tuplata datan käyttöaste vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteenamme on tarjota datan avulla asiakkaillemme mahdollisimman henkilökohtainen monikanavainen asiakaskokemus kivijalkakaupassa ja verkkokaupassa sekä digitaalisesti eri kanavissa”, Keskon analytiikasta ja asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen sanoo.

Uutinen_2021_tieto_fi_580x580.png


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös