K-ryhmän Suomeen maksama yhteisövero 180,9 miljoonaa euroa vuodelta 2021

K-ryhmän Suomeen maksamat yhteisöverot muodostuvat Keskon ja K-kauppiasyrittäjien maksamista yhteisöveroista. Suomen yhteisöveron lisäksi K-ryhmä maksaa muun muassa ulkomaisia yhteisöveroja, kiinteistöveroja, tulleja ja valmisteveroja sekä tilittää veroviranomaisille muun muassa arvonlisäveroja, ennakonpidätyksiä ja lähdeveroja. Näistä muodostuu K-ryhmän verojalanjälki.

Kesko ja itsenäiset K-kauppiasyrittäjät maksoivat vuodelta 2021 Suomeen yhteensä 180,9 miljoonaa euroa yhteisöveroa. Summasta 111,2 miljoonaa euroa on Keskon osuus ja 69,7 miljoonaa euroa K-kauppiasyrittäjien osuus. Suomessa on noin 1100 K-kauppiasta.

”K-ryhmän Suomeen maksaman yhteisöveron määrä on osa koko verojalanjälkeämme, joka koostuu myös monista muista veroista ja veroluonteisista maksuista. K-ryhmän verojalanjäljen euromäärä Suomessa oli vuonna 2021 noin 1,4 miljardia euroa. K-ryhmän laajat yhteiskunnalliset vaikutukset muodostuvat myös monen muun tekijän, kuten työllistämisen, palkkojen sekä ostojen ja investointien kautta”, toteaa Keskon talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Erlund.

K-kauppiaiden ja Keskon työntekijöilleen Suomessa maksama palkkasumma kasvoi vuonna 2021 yli miljardiin euroon, ja K-ryhmän kokonaisinvestoinnit Suomeen vuonna 2021 olivat 340,4 miljoonaa euroa. K-ryhmän yhteiskunnallisia vaikutuksia on kuvattu laajemmin Keskon kestävän kehityksen raportissa.

”Suurena toimijana tiedostamme vastuumme ja vaikutuksemme yhteiskunnassa. Missiomme on luoda vastuullisesti hyvinvointia kaikille sidosryhmillemme ja koko yhteiskunnalle. Paikallisesti meille on tärkeää olla vahvistamassa kuntien elinvoimaa. Haluamme tarjota niitä palveluita, joita ihmiset arjessaan tarvitsevat. Kattavalla kauppa- ja jakeluverkostollamme on tärkeä rooli myös yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta”, sanoo Keskon vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio.

K-ryhmän kauppoja on Suomessa 265 kunnassa, ja keskimäärin suomalaisella on K-ruokakauppaan alle 2,5 kilometrin matka. Monella paikkakunnalla kaupat tarjoavat palveluita, joita ei muuten olisi saatavilla. Esimerkiksi paketti- ja postipalveluita tarjotaan jo yli tuhannessa K-kaupassa.

”K-kauppiaat tekevät myös tiivistä yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa, ja kauppiaiden tekemillä ostoilla ja investoinneilla on paikallisesti ja alueellisesti suuri merkitys. Kotimaisena kaupan alan toimijana meille on tärkeää rakentaa menestymisen mahdollisuuksia koko yhteistyöverkostollemme”, toteaa Joukio.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös