K-ryhmän sähkönsäästötoimet vauhdilla käyntiin – asiakkaat suhtautuvat sähkönsäästöön myönteisesti

K-ryhmä on käynnistänyt aktiivisesti sähkönsäästötalkoot. Ensimmäisinä toimina on vähennetty kauppojen ja toimistojen valaistusta ja säädetty lämmitystä. Asiakkailta saatu palaute sähkönsäästötoimiin on myönteinen.

K-ryhmä varautuu kaupoissaan ja toimistoissaan ennakoivilla toimilla tasaamaan sähkön kysyntäpiikkejä ja ehkäisemään mahdollista sähköpulaa talvella. 

”Keskolla ja K-kaupoilla on laajan kauppa- ja toimipaikkaverkoston kautta tärkeä rooli sähkönsäästötalkoissa. Energiansäästötalkoot ovat K-ryhmälle merkittävä hanke, joka jalkautuu syksyn aikana 1300 kauppaamme sekä lukuisiin toimistoihin ja varastoihin. Tavoitteenamme on uusilla säästötoimilla päästä lyhytaikaisesti jopa 20 %:n sähkön säästöön”, taustoittaa talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Erlund.

Sähkön saatavuuden varmistaminen on tärkeää paitsi huoltovarmuuden, myös asiakkaiden sujuvan asioinnin varmistamiseksi. Mahdolliset laajat sähkökatkot nähdään kaupan alalla epätoivottuina.

”Mikäli laaja sähkökatko osuisi kauppojen aukioloaikaan, sillä olisi vaikutusta kauppojen toimintaan. Tämä puolestaan vaikuttaisi suoraan kuluttaja- ja yritysasiakkaidemme arkeen. Siitäkin syystä näemme, että yhteiskunnassa tulisi selvittää ja varautua toteuttamaan kaikki toimet, joiden avulla laaja-alaisilta sähkökatkoilta voidaan välttyä”, jatkaa Erlund.

Kaupan ala kuluttaa noin 4 % kaikesta sähköstä Suomessa. Kaupoissa eniten sähköä kuluu valaistukseen ja kylmälaitteisiin. Toimistoissa eniten sähköä kuluu valaistukseen ja lämmitykseen.

Asiakkaat suhtautuvat kauppojen säästötoimiin myönteisesti

Energiatehokkuustoimia on K-ryhmässä tehty jo vuosikymmeniä. Nyt on haettu uusia säästöjä muun muassa vähentämällä kauppojen ja toimitilojen valaistusta sekä säätämällä lämmitystä. Ruokakaupoissa on optimoitu kylmälaitteiden säätöjä ja tehostettu kylmälaitteiden seurantaa.

”Tehdyt toimet voivat näkyä asiakkaillemme esimerkiksi kaupan valaistuksen osittaisena himmentämisenä tai yöaikaan sammutettuina mainosvaloina. Olemme tehneet testejä niissä kaupoissa, joissa valaisintehoja on säädetty himmeämmäksi ja kokemukset ovat lupaavia. Tulemme jatkamaan testauksia syksyn aikana tiiviissä yhteistyössä kauppiaidemme kanssa. Yöajaksi sammutetuista mainosvaloista olemme saaneet asiakkailta kiitosta”, sanoo talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen K-ryhmästä.

K-ryhmä haluaa kannustaa aktiivisesti yrityksiä ja asiakkaita miettimään, miten kukin meistä voi olla mukana ehkäisemässä mahdollista sähköpulaa talvella.

“Hyvällä yhteisellä ennakoinnilla voitaisiin Suomessa jopa välttää mahdollinen sähköpula talvella”, Kokkonen summaa.

Takaisin ylös