
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
”Kaupat ovat yksi niistä paikoista, joissa asiakasmäärät kasvoivat korona-aikana. Lisääntynyt kotikokkailu, remontointi ja ulkoilubuumi ovat kaikki vaikuttaneet K-kauppojen asiakasmääriin ja -myyntiin. Tämän myötä K-kaupat ovat myös pystyneet tarjoamaan työpaikan yhä useammalla ihmiselle ympäri Suomen”, sanoo Keskon henkilöstöstä vastaava johtaja Matti Mettälä.
Keskon työntekijämäärä säilyi korona-aikana ennallaan. Kaiken kaikkiaan Keskosta ja K-kaupoista koostuva K-ryhmä työllistää Suomessa ja muissa toimintamaissaan yhteensä noin 39 000 työntekijää.
”Työllistäjänä kokoamme havainnollistaa myös se, että vuonna 2021 K-kauppiaiden ja Keskon työntekijöilleen maksama palkkasumma kasvoi yli miljardiin euroon”, kertoo Mettälä.
Isona toimijana K-ryhmällä on aina myös työpaikkoja avoinna. Tällä hetkellä haetaan kauppojen työntekijöiden lisäksi mm. uusia logistiikkatyöntekijöitä K-ryhmän logistiikkakeskuksiin sekä työntekijöitä erilaisiin tehtäviin autotoimialalle. Myös uusia digi-, IT- ja markkinointialojen osaajia palkataan jatkuvasti. Myös korona-ajan vaikutuksista kärsineet K-ryhmän toiminnot, kuten Kespron foodservice-liiketoiminta, ovat palanneet kasvu-uralle.
K-kaupoissa sekä työn että työntekijöiden määrä kasvoi
K-kauppiaat työllistivät vuoden 2021 lopussa Suomessa vertailukelpoisesti lähes tuhat työntekijää eli noin 5 prosenttia enemmän työntekijöitä kuin vuoden 2019 lopussa. Työtunteja K-kaupoissa tehtiin vuonna 2021 noin seitsemän prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.
Suomalaisten muuttuneet kulutustottumukset näkyvät siinä, että työntekijämäärä lisääntyi korona-aikana sekä K-Marketeissa, K-Supermarketeissa, K-Citymarketeissa, Neste K -huoltamoissa, Intersporteissa että K-Raudoissa.
“Hyvä esimerkki korona-ajan tuomasta muutoksesta on ruoan verkkokauppa: Verkkokauppa kasvoi korona-aikana räjähdysmäisesti, ja samalla kasvoi asiakkaiden tilauksia keräilevän henkilöstön määrä. Esimerkiksi yhdessä suuressa K-Citymarketissa keräilijöitä saattaa olla kymmeniä”, kuvailee Mettälä.
Kesätyöpaikkoja edelleen tarjolla
Työntekijämäärien kasvu näkyy korostuneesti myös korona-ajan kesätyöntekijöiden määrissä: K-ryhmä palkkasi kesällä 2021 noin 6000 kesätyöntekijää. Kasvua koronaa edeltäviin vuosiin verrattuna kertyi noin 20 prosenttia. Mukana luvussa ovat sekä Keskon että K-kauppiaiden työntekijät niin logistiikassa, autotoimialalla, ruoka- ja rautakaupoissa, vapaa-ajankaupoissa, tukuissa kuin toimistoissa ympäri Suomen. Yhtä suurta kesätyöntekijämäärää ennustetaan myös kesälle 2022.