Hitti jo yli 15 vuotta – Pirkka Reilun kaupan ruusu on K-kauppojen myydyin kukka

K-ruokakaupat ovat olleet edistämässä Reilua kauppaa jo yli 20 vuotta. Suomalaiset ottivat Pirkka Reilun kaupan ruusukimput heti omakseen, kun ne tulivat K-ruokakauppoihin vuonna 2006. Reilun kaupan merkki kukissa on osoitus siitä, että tuottajamaissa on vaikutettu sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. 
Kuva Reilu kauppa ry / Christoph Köstlin

Kukat ovat ylivoimaisesti suosituin Reilun kaupan tuoteryhmä K-ruokakaupoissa. Erityisesti Pirkka Reilun kaupan ruusu on asiakkaiden ikisuosikki - vuonna 2021 K-ruokakaupat myivät yli 2 miljoonaa Reilun kaupan ruusukimppua.

Tiesitkö tämän Pirkka Reilun kaupan ruusuista?

Syksyn ruusuissa loistavat lämpimät värit
Ruusujen värit valitaan asiakkaan mieltymysten mukaan sesonkiin sopivaksi. Syksyisin suosikkeja ovat oranssit ja keltaiset, kun taas jouluna myydään paljon punaisia ja valkoisia kukkia. 

Lajikkeen valinta on tarkkaa työtä 
Ruusun lajiketta valittaessa otetaan huomioon viljelyoloihin sopivuuden lisäksi esimerkiksi varren pituus, ruusun avautumisen tahti ja sen maljakkokestävyys.

Kukkaämpärit saavat uuden elämän muovituotteina
Kukat saapuvat kauppoihin mustissa muoviämpäreissä, joita kertyy K-kauppoihin vuositasolla liki 400 000 kappaletta. Vuodesta 2019 alkaen ämpärit on kierrätetty uusiksi muovituotteiksi polttoon päätymisen sijaan. Kierrätysmallissa kukkaämpäreitä on laitettu kiertämään jo lähes 140 000 kg.

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa asiakkaita 

K-ryhmän asiakkaille elokuussa toteutettuun kyselyyn* vastanneista 60 % vastasi olevansa huolissaan tuotteiden alkuperästä ja tuotantoketjun läpinäkyvyydestä. 64 % vastaajista kertoi olevansa huolestunut työntekijöiden hyvinvoinnista ja toimeentulosta tuotantomaassa. 

Reilun kaupan tuotteita ostamalla tietää, että tuottajamaissa on vaikutettu sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. ”Olemme ylpeitä pitkästä kumppanuudestamme Reilun kaupan kanssa. Suomen ensimmäinen Reilun kaupan tuote oli Pirkka Reilun kaupan kahvi vuonna 1999. Asiakkaiden suosiossa on nykyään kahvin lisäksi erityisesti Reilun kaupan kukat ja luomubanaanit. K-ruokakaupoissa myydyistä Reilun kaupan tuotteista on maksettu Reilun kaupan tuottajille jo yli 7 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske

Reilun kaupan kukilla tuetaan paikallisyhteisöjä

Toimitusketjun vastuullisuus on yksi K-ryhmän vastuullisuusstrategian painopisteistä. K-ryhmä on avannut Pirkka Reilun kaupan ruusun ja Pirkka Luomu Reilun kaupan banaanin alkuperää ja reittiä kaupan hyllylle Tuotteiden jäljillä -sivustolla (www.kesko.fi/jaljilla). 

Reilun kaupan kukista maksetaan tuottajille Reilun kaupan lisää. Syyskuussa Reilun kaupan kukkatiloilla Keniassa vieraillut Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen tietää, kuinka paljon paikallisyhteisöjen tukeminen merkitsee. ”Reilulla kaupalla on kukkatiloille nyt erityisen suuri merkitys. Inflaation ja elinkustannusten nousu koskettaa myös Keniassa kukkatilojen työntekijöitä ja heidän perheitänsä. Reilun kaupan lisillä yhteisöissä pystytään tukemaan esimerkiksi lasten koulunkäyntiä, terveyspalveluja ja tuotannon tehostamista”, Sivonen kertoo.

*K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä elokuussa 2022 toteutettu omnibus-kysely, n=1054.
 

Takaisin ylös