Näkökulma

Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.

Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.

Siiri Saarela-Mäkinen: Reilu kauppa on enemmän kuin pelkkä merkki tuotepakkauksessa

29.09.2025

Reilu kauppa ei ole pelkkä tunnusmerkki tuotteen pakkauksessa – se on kansainvälinen järjestelmä, joka pyrkii tuottajien aseman parantamiseen, lapsityövoiman kitkemiseen ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen. Mutta mitä Reilun kaupan sertifikaatti oikeastaan tarkoittaa ja miksi sen valitseminen kaupassa on tärkeää?

Simbi Roses 28.JPGKuva:Vincent Owino, Simbi Roses (Kenia). Kuvassa Christine Wanjiku Wabuille, joka työskentelee Simbi Roses -kukkatilalla.

Reilu kauppa on maailman tunnetuin ja luotetuin vastuullisuusmerkki. Keväällä 2025 julkaistun kansainvälisen tutkimuksen mukaan kuluttajista 75 prosenttia tuntee Reilun kaupan. Suomessa vastaava luku on jopa 90 prosenttia (Verian 2024). Reilun kaupan sertifikaatti takaa, että tuottajat saavat tuotteistaan aina vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja lisän, jotka ovat tärkeitä työkaluja tuottajien aseman kehittämisessä. Elämiseen riittävien ansioiden mahdollistaminen on yksi Reilun kaupan päätavoitteista. Se liittyy läheisesti myös lasten oikeuksiin: kun perheillä on riittävä toimeentulo, lapsilla on paremmat mahdollisuudet käydä koulua sen sijaan, että he joutuisivat työskentelemään.

Globaalisti noin 138 miljoonaa lasta tekee työtä, joka vaikuttaa haitallisesti heidän hyvinvointiinsa (Unicef, ILO). Erityisen suuri riski lapsityövoima on kaakaontuotannossa, ja juuri tällaisten tuotteiden parissa Reilun kaupan työtä tarvitaan eniten. Reilun kaupan tiloilla lapsityövoiman hyväksikäyttö on kielletty, ja Reilu kauppa puuttuu aktiivisesti lapsityön hyväksikäytön juurisyihin, kuten köyhyyteen. Muutokseen ei pystytä yksin, vaan lapsityön lopettaminen vaatii mukaan kaikkia toimijoita: tuottajia, kuluttajia, yrityksiä, viranomaisia ja hallituksia.

Reilu kauppa sertifioinnin takana on konkreettista työtä tuotantoketjun alkupäässä, ja tuottajia koulutetaan ympäristön kannalta kestäviin viljelytapoihin. Esimerkkinä viimeaikaisesta hankkeesta on Fairtrade NAPP -verkoston koulutus, joka tukee viljelijöitä EU:n metsäkatoasetuksen (EUDR) vaatimuksiin valmistautumisessa. EUDR myötä yrityksiltä vaaditaan tarkkaa tietoa tuotteidensa alkuperästä ja tuotantoketjusta. Reilu kauppa tukee viljelijöitä, esimerkiksi Papua-Uuden-Guinean kahvi- ja kaakao-osuuskunnissa, valmistautumaan näihin vaatimuksiin.

Reilu kauppa on enemmän kuin sertifiointi – se on valinta, joka merkitsee. Tee arjestasi reilumpaa, pienin teoin, isoilla vaikutuksilla!


Siiri Saarela-Mäkinen
Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö
Reilu kauppa ry

Takaisin ylös