Suomen suurin työmaa, Onnelan logistiikkakeskus on viimeistelyä vaille valmis – edessä Suomen suurin muutto

ONNISEN LEHDISTÖTIEDOTE 11.6.2025 Keskoon kuuluvan teknisen tukkukauppa Onnisen ja K-Auton käyttöön tulevan logistiikkakeskuksen käyttöönotto ja muutto käynnistyvät elokuussa 2025. Tavoitteena on, että asiakkaat eivät Suomen suurinta muuttoa tule edes huomaamaan.

Suomen suurimmalla työmaalla*, Onnelan logistiikkakeskuksessa Hyvinkäällä lähestytään loppukiriä ja maaliviivaa: valtaosa suurhankkeesta on valmistunut tai valmistumassa juhannukseen mennessä. Juhannuksen jälkeen jäljellä ovat enää viimeiset piha-, asfaltointi-, viimeistely ja laitteiden säätötyöt.

Työmaa käynnistyi lokakuussa 2022. Logistiikkakeskuksen peruskivi muurattiin toukokuussa 2023. Kiivain rakennusvaihe Onnelassa oli meneillään syksyllä 2024, jolloin työmaalla rakennettiin muun muassa tekniikkajärjestelmiä, väliseiniä ja muita pintoja, lastaustaskuja sekä pihoja.

Koostaan huolimatta Onnela-hanke on edennyt koko ajan aikataulussa. Näillä näkymin myös 300 miljoonan euron budjetti tullaan alittamaan selvästi.

Uudella logistiikkakeskuksella varaudutaan tulevaisuuden kasvuun

Onnela on Keskon historian suurin yksittäinen rakennusinvestointi ja tärkeä osa Keskon kasvustrategian toteuttamista.

 ”Onninen ja tekninen kauppa ovat kasvaneet merkittävästi Keskon omistuksen aikana. Muun muassa vihreä siirtymä, energiatehokkuuden lisääntyminen ja yhteiskunnan sähköistyminen luovat uskoa siihen, että kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa. Onnisen vihreään siirtymään liittyvien tuotteiden kappalemääräinen myynti on esimerkiksi peräti kolminkertaistunut viimeisten 10 vuoden aikana. Onnela-investoinnilla varaudutaan tulevaisuuden kasvuun samalla kun sillä parannetaan logistisia palveluita entisestään.”, kertoo Keskon Onnela-hankkeen johtoryhmän puheenjohtaja Petteri Niemi.

Uuden logistiikkakeskuksen myötä myös K-Auto tehostaa varaosalogistiikkaansa, nopeuttaa toimitusketjuaan ja vahvistaa varaosien toimitusvarmuutta.

”Rakentaminen on kärsinyt viime vuosina taantumasta. Onnela-hankkeen avulla olemme omalta osaltamme voineet vaikuttaa myönteisesti myös alueelliseen elinvoimaisuuteen”, Niemi toteaa.

Muutossa liikkuvat niin muuntajat kuin mutterit

Onnelan käyttöönotto alkaa elokuussa 2025, kun Haahtela luovuttaa Onnelan Onnisen ja K-Auton käyttöön. Sen jälkeen vuorossa on iso muutto, kun Onnisen Hyvinkäällä sijaitseva nykyinen jakelukeskus ja pienempiä varastoja muuttaa Onnelaan.

”Muutto tulee kestämään useita kuukausia, sillä muutettavaa tavaraa on  lähes 2 000 kuorma-autolastillista”, kertoo Onnisen logistiikkajohtaja Simo Halkosaari ja lisää: ”En usko liioittelevani, jos veikkaan, että kyseessä on syksyn suurin muutto Suomessa.”

Kiireisimpinä muuttopäivinä tavaroiden siirtämiseen osallistuu arviolta jopa 200 ihmistä. Kiinnostavan muutosta tekee tavaramäärän lisäksi se, että muutettavien esineiden koko vaihtelee muutamien senttimetrien kokoisista ruuvin aluslevyistä aina 2 000 kiloa painaviin kaapelikeloihin tai suuren leikkimökin kokoisiin puistomuuntajiin.

”Muutto suunnitellaan siten, ettei asiakkaidemme edes pitäisi huomaa sitä. Muutto ei siis tule aiheuttamaan katkoja toimituksiin tai muuhun toimintaan. Muuttokuormien ajot ajoitetaan vuorokauden hiljaisiin aikoihin, joten ne eivät tule näkymään myöskään Hyvinkään katukuvassa”, Halkosaari lupaa.

Toimintansa Onnelan logistiikkakeskus aloittaa vuodenvaihteessa 2025–2026, kun Onnisen ja hieman myöhemmin myös K-Auton varastot ovat kokonaan siirtyneet tiloihin. Toimiessaan täydellä teholla Onnelasta lähtee noin 200 rekkaa tai kuorma-autoa päivässä, ympäri Suomen. Onnelassa tulee työskentelemään 400–500 logistiikan ammattilaista.

*Onnela on kuutioissa mitattuna Suomen suurin käynnissä oleva rakennustyömaa. Noin 85 000 neliömetrin logistiikkakeskus vastaa kooltaan 12 jalkapallokenttää.

Lue lisää: Onnelan suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota logistiikkakeskuksen energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen

Lisätietoja:
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi   


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös