
K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 20.5.2025 Muhoksella juhlitaan koko loppuviikko K-Supermarket Mimmin laajojen uudistustöiden valmistumista. Avajaisjuhlat alkavat torstaina 22.5. klo 10. K-kauppiaina toimivat Anni Huurinainen ja Kari Pyyny.
Jos suomalaisella terassinomistajalla olisi käytössään rajaton budjetti, hankkisi hän terassilleen paljun, poreammeen, lasituksen, katoksen tai uudet kalusteet. Tämä käy ilmi K-Raudan Näin Suomi remontoi -tutkimuksesta*.
”Tulos kertoo siitä, että suomalaiset ovat terassirealisteja. Toisin sanoen terasseja koskevat toiveemme ovat sangen kohtuullisia. Ehkä suomalaiset juuri siksi ovat maailman onnellisin kansa: emme odota saavamme kuuta taivaalta vaan iloitsemme saavutettavista asioista”, pohtii K-Raudan tuoteryhmäpäällikkö Outi Lehto.
Paljun tai kylpytynnyrin saa omalle pihalleen muutamalla tuhannella eurolla, kun taas katoksissa ja terassikalusteissa on paljon valinnanvaraa eri hintaluokissa ja erilaisia tarpeita silmällä pitäen.
”Katos voi olla järeämpi, pysyvä ratkaisu tai kevyt, paviljonkimainen ratkaisu, joka otetaan talven ajaksi pois. Terassikalusteissakin on paljon erilaisia vaihtoehtoja sekä tuoteperheitä, joita voi yhdistellä keskenään. Tänä vuonna kiinnostavia uutuuksia ovat esimerkiksi kalusteet, jotka näyttävät bambulta, mutta ovat oikeasti alumiinia tai terästä”, Lehto sanoo. “Ulkoporeammeet taas ovat selkeästi tuote, jolla haetaan arkeen luksusta ja oman kodin kylpyläkokemusta.”
Terassilla täytyy suomalaisten mielestä ehdottomasti olla ruokailupaikka (64 prosenttia vastaajista), grilli (57 %), katos (49 %), kukkia (45 %) sekä löhöilypaikka (43 %).
”Kaasugrillit ovat suomalaisten ikisuosikkeja, mutta nousussa etenkin tänä vuonna näkyy myös plancha- eli parilagrillit, joilla voi valmistaa kaiken ruoan yhdellä grillillä aamiaismunakkaista aina pihveihin, pizzaan ja burgereihin asti”, Lehto kertoo.
Suomalaisten mielipiteet terassille ehdottomasti haluttavista asioista jakautuvat hieman asuinmuodon sekä sukupuolen mukaan. Rivi- ja paritaloissa asuvat toivovat muita enemmän näkösuojaa omalle terassilleen. Miehet haluavat naisia enemmän grillin, kun naiset taas haluavat miehiä enemmän katoksen, löhöilypaikan sekä kukkia.
”Viime kesänä suomalaiset ostivat pihoilleen paljon satoa tuottavia amppeleita kuten mansikka- ja tomaattiamppeleita. Ennustan, että viime kesän trendi, eli satoa tuottavat kasvit saa jatkoa myös tänä vuonna. Vihanneksia ja yrttejä istutetaan myös kukkien joukkoon, mistä syntyy hauskoja yhdistelmiä”, Lehto sanoo.
*Lähde: Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä tammikuussa 2025. Kyselyyn vastasi 1007, iältään 25+-vuotiasta ihmistä. Aineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.
Terassin joko kotonaan tai mökillä omistavilta vastaajilta (N=560) kysyttiin: jos budjettisi olisi rajaton, mitä hankkisit terassillesi. Avoimissa vastauksissa (300 kpl) korostuivat tekstissä mainitut asiat eli palju, poreamme, lasitus, katos sekä uudet kalusteet. Vähemmän realistisiin vastauksiin lukeutuivat esimerkiksi: vuoristomaisema Välimeren rannikolta, tarjoilija, kilo kultaharkkoja ja bändi.
Lisätietoja:
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi