Kaksi viidestä korvaa kesällä välipalan jäätelöllä – tämän vuoden trendijäätelö on runsas ja täynnä sattumia

Jäätelö maistuu suomalaisille tunnetusti vuodenajasta riippumatta, mutta kesällä sillä korvataan jopa aterioita. Näin kertoo K-ryhmän kyselytutkimus*, jonka mukaan 40 prosenttia suomalaisista syö kesällä jäätelöä myös välipalana. Myyntiluvut kertovat, että maan suurimmat jäätelönystävät asuvat Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Keski-Pohjanmaalla.

Jäätelöiden kulutus keskittyy vahvasti kesäsesonkiin ja huhti–elokuun myynti kattaa K-ryhmässä noin 60 prosenttia koko vuoden jäätelömyynnistä. Kesäisin jäätelö toimii jälkiruoan lisäksi myös esimerkiksi välipalana. Kesän myynnissä korostuvatkin erityisesti kerta-annosjäätelöt, kuten jäätelötuutit, -puikot ja -patukat, sekä kerta-annosjäätelöistä koostuvat monipakkaukset.

Iso osa suomalaisista, 57 prosenttia, kertoo suosivansa jäätelöissä yleensä itselleen tuttuja makuja. Monelle tuttu maku tarkoittaa samaa kuin perinteinen maku kuten vanilja, mansikka tai suklaa, sillä 42 prosenttia kertoo suosivansa niitä jäätelöä valitessaan. Koko maassa myydyimmät jäätelömaut ovatkin K-ruokakauppojen myyntidatan perusteella vanilja, suklaa sekä toffee ja kinuski.

”Vaikka suomalaisten makumieltymykset eivät juuri yllätä, on maku silti yksi tärkeimpiä ellei jopa se tärkein tekijä jäätelöä valitessa. Esimerkiksi kyselymme vastaajista vain 14 prosenttia kiinnittää jäätelöä valitessaan huomiota sen terveellisyyteen, vaikka moni korvaakin kesällä jäätelöllä välipaloja. Hinta edellä jäätelönsä valitsee reilut 40 prosenttia vastaajista”, kertoo Keskon tuotepäällikkö Alina Andersson.

Nuoret testaavat innolla uutuuksia

Pakastealtaisiin ilmestyy joka vuosi useita uutuuksia, joita suomalaiset testaavat mielellään. Uutuuksia kertoo maistavansa mielellään jopa joka toinen suomalainen. Mitä nuorempi vastaaja on, sitä mieluummin uutuuksia halutaan testata.

”Tänä vuonna uutuuksissa korostuvat hyvin runsaat jäätelöt: on paljon kastiketta, paloja ja sattumia. Suosittuja uutuuksia ovat esimerkiksi makeismaailmasta tunnetut jäätelömaut. Erityisenä trendinä nostaisin edelleen esille myös mochijäätelöt, jotka ilmestyivät laajasti kauppojen hyllyille alkuvuonna. Esimerkiksi Pirkka Parhaat -sarjan mochien myynti on ollut jatkuvasti odotuksiamme korkeammalla”, kertoo Andersson. 

Parhaiten maistuu Pirkanmaalaisille, vähemmän Etelä-Savossa

Alueellisesti jäätelönkulutuksessa on havaittavissa jonkin verran eroja, vaikka kaikkiaan jäätelöä syödään läpi vuoden kaikkialla Suomessa. Jäätelöä löytyy K-ruokakauppojen myyntidatan perusteella kaikista todennäköisimmin pirkanmaalaisen ostoskorista, toisesta sijasta taas kisaavat Satakunta ja Keski-Pohjanmaa. Epätodennäköisimmin jäätelöä on puolestaan ostoskoreissa Etelä-Savossa ja Lapissa.

Eri alueilla korostuvat myös erilaiset pakkaukset. Uusimaa on ainut maakunta, jonka myynnissä korostuvat eniten kotipakkaukset, eli esimerkiksi litran jäätelöpaketit. Kerta-annosjäätelöt korostuvat puolestaan Etelä-Karjalassa, Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Muissa Suomen maakunnissa myynnissä korostuu useamman jäätelön sisältävä monipakkaus. 

K-ruokakauppojen myydyimmät uutuusjäätelöt (3–5/2023) satunnaisessa järjestyksessä ovat:
•    Daim Mint 90 g
•    3 kaveria 95 g Lakritsi laktoositon
•    Fazer Premium Raspberry-Yoghurt 425 ml
•    Aino 900 ml Minttumuru
•    Magnum Sunlover 75 g
•    Fazer Suffeli 108 g
•    Ben&Jerry's 427 ml Sundae Dulce De-lish
•    Fazer Suffeli 425 ml
•    Classic 80 g Tuplasuklaa & metsämarja
•    Aino 900 ml Boysenmarjajuustokakku

*Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä K-Kylä-asiakasyhteisössä toukokuussa 2023. Kohderyhmänä oli suomalainen aikuisväestö. Kyselyyn vastasi 1008 henkilöä ja aineisto painotettiin väestöä vastaavaksi iän ja sukupuolen mukaan. Tutkimuksen virhemarginaali on +-3 %.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös