Juomakulttuuri Suomessa on muuttunut ja yhä useamman ostoskoriin valikoituu alkoholitonta vastinetta oluille, siidereille ja lonkeroille. Alkoholittomien oluiden myynti on kehittynyt +118 %, ja alkoholittomien siiderien, lonkeroiden ja mocktailien myynti on kehittynyt +94 % kahden vuoden takaiseen verrattuna*. K-ryhmän toteuttamassa kyselytutkimuksessa** viidennes kertoo valitsevansa alkoholittoman juoman maun vuoksi.
’’Mausta ei haluta tinkiä, juomasta halutaan elämys, mutta ilman alkoholia. Terveyteen ja hyvinvointiin on alettu kiinnittämään enemmän huomiota, ja sober curious -ilmiö on nostanut jo useamman vuoden päätään. Nämä molemmat trendit ovat lisänneet alkoholittomien juomien suosion kasvua’’, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.
Useimmiten alkoholittomia juomia nautitaan kotona ruoan kanssa (58 %), mutta alkoholitonta vaihtoehtoa suositaan myös juhlissa ja illanistujaisissa (27 %) tai urheilusuorituksen jälkeen (27 %). Kyselytutkimukseen vastanneista 19 % ei käytä alkoholia lainkaan ja 15 % käyttää alkoholia harvoin.
Laaja valikoima helpottaa holittomuutta – uusi innovaatio hyödyntää ylijäämä-appelsiinit appelsiinitisleen valmistuksessa
K-ryhmässä kasvaneeseen kysyntään on vastattu panostamalla laajaan alkoholittomien juomien valikoimaan. K-ryhmän keskitetystä valikoimasta löytyy jo yli 150 erilaista alkoholitonta olutta, ja alkoholittomia siidereitä, lonkeroita, mocktaileja ja viinejä on yli 120. Tammikuussa valikoima täydentyy alkoholittomalla Olvi Iisalmi-lonkerolla.
Alkoholitonta uutuutta maustaa The Helsinki Distilling Companyn appelsiinitisle, joka valmistetaan K-ryhmän keskusvaraston ylijäämä-appelsiineista ja K-kauppojen appelsiinimehukoneiden appelsiininkuorista.
”Super premium -lonkerot ovat olleet kasvussa jo muutaman vuoden ja siksikin on mahtava juttu, että saamme nyt tarjota super premiumia myös alkoholittomiin lonkeroihin. Toivottavasti tämä Olvin Iisalmen tehtaalla valmistettu tuote osaltaan kannustaa ihmisiä miettimään kiertotaloutta”, kertoo Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä.
’’Etsimme ja kehitämme aktiivisesti kiertotaloutta edistäviä malleja yhteistyökumppaniemme kanssa. Tämä tuote ei yksinään ratkaise hävikkihaasteita, mutta se kirittää meitä ajattelemaan uusilla tavoilla ja löytämään yllättäviäkin ratkaisuja matkalla kohti entistä kestävämpiä tuotteita’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
*K-ryhmän myyntidata euroissa 11/2020-10/2021 vs. 11/2018-10/2019
**K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylä, marraskuu 2021, N=1218.