Jäljitettävyyden uusi innovaatio käyttöön K-Supermarket Valtarissa - QR-koodi kertoo lihan matkan tilalta pöytään

Kouvolalainen K-Supermarket Valtari on ottanut käyttöönsä uuden sukupolven elintarvikkeiden seurantajärjestelmän. Lihapakkauksiin lisätyn QR-koodin avulla asiakas pääsee tutustumaan tuotteeseen aina tilalta pöytään asti. Tarkoituksena on lisätä ruokaketjun läpinäkyvyyttä.

Ensimmäisenä QR-koodit on lisätty myllykoskelaisen Lukkarin maatilan sianlihatuotteisiin.

’’Lähiruoka ja tuotteiden jäljitettävyys kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Uudella seurantajärjestelmällä pyritään vastaamaan tähän: lihapakkauksen QR-koodin takaa asiakas näkee mistä sikaerästä on kyse, minkälaista rehua eläin on syönyt, tuoreustietoja ja pieniä videopätkiä tilalta’’, kertoo K-Supermarket Valtarin kauppias Tero Turkia.

Eläinten digitaalisia seurantatietoja täydennetään läpi tuotantoketjun. Lukkarin maatilalla sikoihin liitetään tietoa muun muassa niiden ravinnosta. Lihan käsittely tapahtuu Kausalassa K-Supermarket Valtarin kauppiasparin Tero ja Minnamari Turkian omistamassa Liha REM:issä, jonka yhteydessä seurantatietoja täydennetään esimerkiksi eläinlääkärien todistuksilla.

Syksyn aikana QR-koodit lisätään myös kouvolalaisen Parkon tilalta tuleviin naudanlihatuotteisiin sekä palvelutiskillä myytävien Liha REM:iltä tulevien lihatuotteiden kääretarraan. Palvelutiskituotteiden QR-koodien takaa löytyy tuotantoketjun ja tuoreustietojen lisäksi myös ainesosa- ja allergeeniluettelo.

Maailmanlaajuisesti edistyksellinen jäljitettävyyden järjestelmä

Lihan jäljitettävyyden mahdollistaa seurantatietojen koodauksesta vastaava lahtelainen teknologiayritys Second Thought. Perinteinen viivakoodi yksilöi tuotteen artikkelitasolla, mutta Second Thought -yrityksen kehittämä UPIDS-järjestelmä luo yksilölliset tuotetunnisteet.   

’’Kaikilla tuotteilla on ikään kuin oma henkilötunnus. Järjestelmä on maailmanlaajuisesti edistyksellinen - se varmistaa tietojen jatkuvan reaaliaikaisuuden, helpon päivitettävyyden sekä tuotantoketjun täydellisen läpinäkyvyyden’’, kertoo kauppias. ’’Yhteistyö on osoitus pientuottajien edistyksellisyydestä ja ketteryydestä ketjun joka portaalla.’’

K-ryhmä tekee jatkuvaa työtä toimitusketjujen läpinäkyvyyden edistämiseksi

Lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä K-ryhmä julkaisi syksyllä 2020 Tuotteiden jäljillä -sivuston, jossa kerrotaan K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle.

Asiakkaat voivat jatkossa tarkistaa tonnikalan alkuperätiedot entistä helpommin jo kaupassa, sillä K-ryhmä lisää Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin niiden alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit vuoden 2021 aikana.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös