Keskolla on Vantaan keskusvarastojen lisäksi eri puolella Suomea alueterminaaleja, joiden kautta hoidetaan päivittäistavaroiden kuljetukset noin 1 100 K-ruokakauppaan sekä useille tuhansille Kespron asiakkaille. Näistä logistiikkakeskuksista lähtee päivittäin noin 700 kuormaa eri puolille Suomea.
Keskon tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoden 2034 loppuun mennessä. Kuljetusten polttoaineiden kulutus on merkittävin oman toiminnan päästöjen aiheuttaja. Päästöjä vähennetään määrätietoisesti muun muassa sähköistämällä kuljetuskalustoa ja siirtymällä uusiutuviin polttoaineisiin.
”Haluamme olla raskaan liikenteen sähköistämisessä edelläkävijä. Tänä vuonna sähkökuorma-autojen ja -pakettiautojen määrää on tarkoitus kasvattaa lähes 40 autoon, edelleen 70 autoon vuonna 2026 ja 200 autoon vuoteen 2030 mennessä”, Keskon päivittäistavarakaupan toimitusketjuista ja logistiikasta vastaava johtaja Jyrki Tomminen kertoo.
Sähköistyminen etenee Keskossa muuta maata nopeammin, ja vuoteen 2030 mennessä Keskon päivittäistavarakaupan kuljetuskalustosta noin 30 % arvioidaan olevan sähköautoja. Autoalan Tiedotuskeskus ennustaa, että vuonna 2030 sähköautoja on koko maan ensirekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista 11 % ja keskiraskaista kuorma-autoista 17 %.
Siirtyminen sähköisiin kuljetuksiin edellyttää latauspisteverkostoa
Sähkökuorma-autoja voidaan hyödyntää tehokkaasti vasta, kun käytössä on raskaalle kalustolle tarkoitettu latauspisteverkosto logistiikkakeskusten yhteydessä. Siksi Kesko rakennuttaakin kaikkiin päivittäistavarakaupan logistiikkakeskuksiinsa raskaan kaluston latauspisteet. Latauspisteinvestointien arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonaan euroon.
Latausjärjestelmän rakennuttamisesta ja hallinnoimisesta vastaa Keskon oma K-Lataus. Sähköautojen lataukseen käytetään uusiutuvaa sähköä.
Raskaan kaluston latauspisteitä on jo Keskon keskusvarastolla Vantaan Hakkilassa sekä Seinäjoen ja Tampereen terminaaleissa. Uusia latauspisteitä rakennetaan tänä vuonna Turun, Oulun, Jyväskylän ja Mikkelin terminaaleihin.
Latauspisteverkosto mahdollistaa säännöllisen sähkökuorma-autoliikenteen. K-ryhmän väreissä kulkee sähkökuorma-autoja tällä hetkellä Vantaan ja Tampereen jakelualueilla sekä Vantaa–Tampere-runkolinjalla. Myöhemmin syksyllä sähkökuorma-autoja tulee myös Oulun, Seinäjoen, Jyväskylän, Mikkelin ja Turun alueille. Ruoan verkkokauppatoimituksia hoidetaan sähköpakettiautoilla pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.
Myös kaasuautojen määrä kasvaa
Sähkön lisäksi vähäpäästöisiä vaihtoehtoja autojen käyttövoimaksi ovat biokaasu ja vety. Sähköautojen lisäksi Keskon tavarakuljetuksia ajetaan tänä vuonna myös 17 biokaasukäyttöisellä autolla.
”Suunnittelemme lisäävämme kaasuautojen määrää noin 40 autoon vuoteen 2030 mennessä. Seuraamme myös vetykäyttöisten autojen ja niiden latausverkostojen kehitystä”, Tomminen sanoo.
Lisätietoja:
Päivittäistavarakaupan toimitusketjuista ja logistiikasta vastaava johtaja Jyrki Tomminen, Kesko, puh. +358 1053 28170, jyrki.tomminen@kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi
JAKELU
Keskeiset tiedotusvälineet
www.kesko.fi
Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on noin 16 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan johtavia kaupan alan toimijoita ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 12 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 700 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi