Näkökulma on blogi, jossa eri organisaatioiden edustajat ottavat vuorollaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Uusi Näkökulma-kirjoitus julkaistaan noin kuukauden välein.
Kirjoituksia voi tarjota osoitteeseen viestinta@kesko.fi. Kirjoituksen enimmäispituus on 2000 merkkiä.
Näin vuoden alussa moni meistä haluaa tehdä parempia valintoja niin ympäristön kuin itsensäkin kannalta. Mutta mistä tunnistaa ympäristölle hyvän valinnan tai tietää, voiko ympäristöystävällisenä markkinoituun tuotteeseen luottaa?
Tuotteissa näkyvä merkkien kirjo on valtava ja vastuullisuutta käytetään entistä enemmän markkinointikeinona. Erilaisissa selvityksissä on arvioitu, että jopa puolet tuotteiden ympäristöväittämistä on harhaanjohtavia. Tätä EU haluaa jatkossa suitsia. Ympäristöväittämiä sääntelevä direktiiviehdotus tunnistaa luotettavat ympäristömerkit tehokkaina keinoina viherpesun torjumisessa ja vihreän siirtymän edistämisessä.
Joutsenmerkki erottuu uskottavana ja luotettavana tässä merkkiviidakossa. Joutsenmerkki on Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki ja yksi maailman vaativimmista ympäristösertifikaateista. Sen kunnianhimoisissa kriteereissä huomioidaan tuotteen koko elinkaari raaka-aineista ja tuotannosta aina kierrätykseen asti. Monille se on tuttu kaupan hyllyiltä. Esimerkiksi Joutsenmerkittyjä Pirkka-tuotteita löytyy aina wc- ja talouspapereista tiskiaineisiin, pyykinpesuaineista leivinpaperiin ja serveteistä kynttilöihin. Joutsenmerkin voi löytää myös esimerkiksi hotelleista, taloista ja sijoitusrahastoista.
Tuotteiden ja palvelujen ympäristövaikutuksissa on paljon eroja, joten Joutsenmerkin vaatimuksiakin kohdennetaan erityisesti sinne, missä niillä on eniten merkitystä. Esimerkiksi erilaisissa pesu- ja puhdistusaineissa korostuu kemikaaliturvallisuus, paperituotteissa metsätalouden kestävyys ja rakentamisessa energiatehokkuus, muita osa-alueita unohtamatta. Näin Joutsenmerkki auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta, edistää kiertotaloutta ja tukee luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Esimerkiksi Pirkan wc- ja talouspaperit ovat Joutsenmerkittyjä ja näin ollen läpäisseet vaativat kriteerit niin ympäristön kuin terveyden kannalta aina kemikaaliturvallisuudesta raaka-aineiden jäljitettävyyteen ja alkuperään.
Kaikki tämä ei tapahdu itsestään. Joutsenmerkin taustalla työskentelee Pohjoismaissa lähes 200 ympäristöasioiden ammattilaista. Puhumattakaan siitä työstä, joka yrityksissä tehdään merkin saavuttamiseksi.
Kun yritys on saanut tuotteelleen Joutsenmerkin, se voi olla syystä ylpeä kunnianhimoisesta työstään. Ja kun kuluttaja valitsee Joutsenmerkityn tuotteen, hän voi olla ylpeä ympäristön kannalta paremmasta valinnasta.
Riikka Holopainen
toimitusjohtaja
Ympäristömerkintä Suomi