K-ryhmän myyntidatan mukaan tuoreiden kasvisten osuus kaikesta kasvisten myynnistä on korkeimmillaan heinäkuussa. Silloin tiettyjen kasvisten myynti jopa monikymmenkertaistuu.
”Suomalaisten grillausinto näkyy myös kasvisten osalta kesällä. Jos tarkastellaan viime vuoden myyntidataa, maaliskuuhun verrattuna heinäkuussa esimerkiksi herkkusienten ja kesäkurpitsan lähes kaksinkertaistui ja maissin jopa 20-kertaistui”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen.
Kun satokausi on käynnissä, tarjontaa myös kotimaisista kasviksista löytyy runsaasti. Satokaudella onkin helppoa syödä kasviksia ravitsemussuositusten mukaisesti.
”Haluamme kannustaa asiakkaitamme syömään enemmän kasviksia, ainakin puoli kiloa päivässä. Esimerkiksi kotimaisen tomaatin tarjonta ja kysyntä on suurimmillaan kesällä. Perinteisesti ensimmäiset erät ovat olleet hieman hintavampia, mutta tarjonnan kasvaessa hinnat ovat lähteneet laskuun”, sanoo Eronen.
Mansikka on heinäkuun suosikkimarja, tuontihedelmistä ykkösenä vesimeloni
K-ryhmän kyselyn* mukaan kasvikset kuuluvat vankasti suomalaisten mielestä parhaimpien mökki- ja kesäruokien joukkoon. Ykköspaikan kyselyssä vei varhaisperuna, jota pitää parhaana kesäruokana jopa 81 prosenttia kyselyn vastaajista. Tuoreet marjat löytyvät kolmossijalta. Niitä pitää parhaana kesäruokana 59 prosenttia vastaajista.
Kesän marjoista mansikka on heinäkuun ykkönen. Sitä ostetaan K-ryhmän myyntidatan mukaan euromääräisesti mitattuna eniten, ja se maistuu asiakkaille ympäri Suomea.
“Suomalaisen mansikan satokausi on pidentynyt merkittävästi vuosien takaisesta lyhyehköstä kesäkaudesta ja nykyään suomalaista mansikkaa on saatavilla keväästä pitkälle syksyyn. Muun muassa tunneliviljely ja monipuolistunut lajikekirjo mahdollistavat sadon ajoittamisen pidemmälle ajalle, koska eri lajikkeet kypsyvät eri tahtiin”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Nanette Karttunen.
Kesällä suomalaisille maistuvat myös tuontihedelmät. Niistä pääroolissa ovat muun muassa melonit sekä nektariinit, persikat ja aprikoosit. Melonikausi alkoi jo keväällä vahvasti: melonien myynti kasvoi toukokuussa 130 prosenttia K-ryhmän myyntidatan mukaan.
*Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä K-Kylä-asiakasyhteisössä toukokuussa 2023. Kohderyhmänä oli suomalainen aikuisväestö. Kyselyyn vastasi 1008 henkilöä ja aineisto painotettiin väestöä vastaavaksi iän ja sukupuolen mukaan. Tutkimuksen virhemarginaali on +-3 %.